torsdag 5. september 2013

Litt lavere for Asbjørn Brekke

Asbjørn Brekke alias Espen Eckbo, bilde lånt fra TVNorge
Asbjørn Brekkes hjemme-hos sendinger har halvert seertall på premieren på TVNorge på mandag. Hva betyr egentlig seertall for Asbjørn?

Og hvordan kan man vite seertall egentlig. Hvordan vet noen om du ser på Asbjørn Brekke eller Paradise Hotel eller hvilkensomhelst annen serie eller program? For å ta det siste først, du kan lese om dette på sidene til TNS-Gallup.

I saken om Asbørn Brekkes seertall leser vi også at hvilke programmer som kommer i sammenheng har betydning. I fjor var 71 grader nord før, og det hjalp tydeligvis for seertallene. Folk ble oppmerksom på programmet og så videre, trolig.

Men hvilken bruk for seertall har man egentlig? Man ønsker selvfølgelig seertall for reklame, i kommersielle kanaler. Mange seere betyr at reklamen vises for flere - som tyder på sannsynlighet for om reklamen vil virke. Men om den vil virke er også avhengig av en hel rekke andre ting, som om den drukner i inntrykk ellers, om den trenger gjennom persepsjonsfeltet, om den blir likt, forstått. I tillegg spørs det om den treffer folk som tenker mye gjennom budskapet, eller om den treffer mer likegyldige mennesker. Slikt kan bety noe for om reklamen vil virke.

TV3s ord og uttrykk liset
Bildet viser under heren liste over ulike mål for visning, og ord og uttrykk som er verdt å tenke gjennom, om man vurderer tv-reklame. Les mer på tv3s sider for annonsører. Andre kanaler har tilsvarende, det er bare å lete seg fram.

Så å skulle eller ikke skulle annonsere på fjernsyn - et spørsmål om hva man ønsker å oppnå, og om man har tro på at mediet kan få til det, og om man har råd, eller om andre tiltak er mer effektive. Markedsføring er et fagområde med mange valg.

Så - tv-reklame eller ikke? Synspunkter? Legg igjen en kommentar under...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar