onsdag 18. september 2013

Ikke alle får eple


Apple holder på å lansere ny iPhone. Og akkurat slik det har vært før - leveringsbegrensninger dukker opp.

De liker å framstå eksklusive, Apple. Det skal være et slør av mystikk, av lekkasjer og uklarhet, som "tilfeldigvis" skaper en interesse. Voldsom interesse. Eller irritasjon? Og bestiller du et Appleprodukt, så er det ikke sikkert "butikken får tildelt nok" av det du gjerne skulle hatt, om det er iPod, iPad eller iPhone - men så, etter en dag eller noen dager ringer de kanskje og forteller hvor heldig akkurat du har vært som har fått akkurat den ene... Det har skjedd med meg, og jeg kjenner flere som har "vært heldig".

Man forholder seg ikke likegyldig til Apple - man elsker det, og elsker å elske det, eller man hater det, og elsker å hate det. Mange gjør ihvertfall det.

I denne artikkelen fra e24.no kan man lese at kundene kan måtte belage seg på å vente på de nye iPhonene, og ingen er sikker på om dette er teknologisk basert eller bare påfunn - altså om Apple ikke er i stand til å levere, eller om de bare ikke vil. Hvis de ikke kan så fremstilles det altså som om de har kjempepågang etter en så ny teknologi at det er vanskelig å skaffe.

Neppe noe inntrykk Apple er ukomfortabel med. Man må bare la seg imponere av hvor tøff Apple er i markedsføringen sin. Det er ingen markedsstrategi det er mulig for mange å velge, men de er altså knalltøffe på å holde seg til hva som er og hva som ikke er konkurransemidler for dem å bruke. De bruker lite på annonsere - og mye på å skape "spinn" - rykter, spekulasjon, eksklusivitetsfølelse. Høy produktopplevelsesfaktor, høy utilgjengelighetsfaktor - som kan være en litt skummel strategi egentlig. Og høy-pris faktor. Apples produkter er (stabilt) dyre.

Hvor lur er Apple synes du? Legg igjen et synspunkt da vel...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar