tirsdag 17. november 2015

Northland - ny Remakjede

Kjedens grafiske utforming ser ut til å få minimalistisk design
Rema-Reitan ruller ut Northland. Det skal handle om norsk mat, sunnhet - norske råvarer. Stedene skal være der folk ferdes - på flyplasser og togstasjoner.

Norsk ost og skinke, norske grønnsaker i sesongen og surdeigsbrød er noen av stikkordene når Reitan forsøker å differensiere kiosksegmentet, leser vi i DN.no.

"– Vi ønsker å rendyrke mat- og drikkeopplevelsen. Dette vil ikke bli noen landsdekkende kjede, men være en spesialutviklet kjede for flyplasser og jernbane", sier altså Magnus Reitan, toppleder i Reitan Convenience til Dagens næringsliv.

Northland skal utfylle de to andre kjedene 7-Eleven og Narvesen. Reitan fortsetter: "– Før vi åpner må konseptet testes ut. For oss er det alltid morsomt å jobbe med nye konsepter. Fremtiden vil vise hvor mange utsalgssteder vi får". Med dette skjerpes konkurransen mot litt nye deler av matbransjen for Reitan.

De tre kjedene dominerer hele matmarkedet i Norge. Dette er på den måten ikke noe nytt. Men det er interessant hvordan de bygger opp et eget konsept, med et helt eget navn. Northland har flere betydninger internasjonalt.  Northlandmerket er under behandling for registrering i forhold til følgende varegrupper hos Patentstyret som har ansvar for varemerkeregistrering:

30 Kaffe, te, sukker, ris, tapioka, sago, kaffeerstatning; mel og næringsmidler av korn, brød, bakverk og konditorvarer, konfektyrer, honning, sirup; gjær, bakepulver; salt, krydderier.
32 Øl, vann, mineralvann, kullsyreholdig vann og andre ikke-alkoholholdige drikker; andre preparater til fremstilling av drikker.
33 Alkoholholdige drikker (unntatt øl), vin, cider og ferdigmiksede alkoholdrikker (andre enn ølbaserte).
43 Bevertning, tillaging av mat og drikke, take away (bevertning), kafeer, restauranter, selvbetjeningsrestauranter og snack-barer.
 
Det blir interessant å følge med på hvilke måter de bygger opp den nye kjeden sin.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar