Betenkt reklamemann fra adressa.no, Foto: Morten Antonsen/montasje |
Adressa på nett bringer oss denne gledesnyheten, med en litt betenkt reklamemann fra HK reklamebyrå, som kanskje synes det blir litt mye. Det blir å vanne ut "Black friday" mener han. Og begrepet Black Friday er ikke akkurat for lite vassent som det er egentlig. Jeg har skrevet om begrepet og opprinnelsen flere ganger på bloggen her. Du kan for eksempel lese om Norwegian Outlet som var blant de første som dro til med denne unorske kjøpefestdagen. Skeidar var blant de tidligste til å tjuvstarte merke-dagen. Platekompaniet strakk ut dagen til lørdagen. Og nå drar Elkjøp den altså ut til en uke.
Poenget med en slik dag er å skape et inntrykk av knapphet, påpeker leder og partner Olav Svartøien i HK Reklamebyrå i saken på adressa. I psykologien kalles dette ofte "loss framing" - skap en opplevelse av at du må handle for ikke å miste noe. Mye mer effektivt enn det motsatte som kalles "gain framing", som handler om fokus på gevinster. Fokus på mulighet for å miste noe, knapphet, er mye mer handlingsdrivende.
Ellers gir Black Friday enda en anledning til å lage aktiviteter. I Norge, som har en meget rolig Thanksgiving-feiring, er vel dette en litt søkt konstruksjon? Men den griper om seg. Det er ikke mange år siden denne kom til Norge.
Så - God black uke folkens!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar