Hovedoppslag i dag på Adresseavisens forside. |
Den ene siden i saken du kan lese (bak betalingsmur dessverre, såkalt + sak) er at de ikke ser seg tjent med dette.
"- Dette er vår protest mot black friday. Det blir ingen tilbud, sier Cecilie Klein Reinertsen, daglig leder i klesbutikken Bogart Cosmo i Olav Tryggvasons gate.
- Vi er kvalitet, ikke kvantitet og som frittstående butikk har vi rett og slett ikke råd til å være med på alle disse salgsdagene, sier Reinertsen."
Det koster å sette ned prisen. Skal man tjene på det må mengden gå like mye opp (relativt) som prisen settes ned. Inntekten består nemlig av prisen man får ganger antall man selger. Det er enkel pristeori. Selger man til sterkt reduserte priser, og ikke selger mer, så får man ikke bare sterkt reduserte priser, man får også like sterkt redusert inntekt.
I tillegg til dette - hvis kundene kommer og handler julegavene til sterkt reduserte priser på Black Friday, og ikke i julestria, så får man en roligere julestri. Og en stri Black Friday hvor man tjener mindre. Handelen kan altså sette seg selv sjakk matt, det er tiden for sjakkutrykk nå. En handel som sliter fra før, sliter ikke mindre av å redusere inntektene.
Artikkelen i avisen i dag peker også på at det er de store innkjøpsorganisasjonene som vinner på denne dagen. De som kan kjøpe inn i store kvanta får makt til å presse priser. De små har ikke det, og taper i denne konkurransen. Å tenke ut hvordan man vil forholde seg til konkurransesituasjonen blir derfor en viktig greie for små foretak. Man må tenke ut hvilke alternative forhold som berettiger ens eksistens. Veien til dette er ikke nødvendigvis å hive seg på alle slike tiltak, men kanskje noe helt annet.
Artikkelen i avisen i dag peker også på at det er de store innkjøpsorganisasjonene som vinner på denne dagen. De som kan kjøpe inn i store kvanta får makt til å presse priser. De små har ikke det, og taper i denne konkurransen. Å tenke ut hvordan man vil forholde seg til konkurransesituasjonen blir derfor en viktig greie for små foretak. Man må tenke ut hvilke alternative forhold som berettiger ens eksistens. Veien til dette er ikke nødvendigvis å hive seg på alle slike tiltak, men kanskje noe helt annet.
Så kan man innvende som jeg har gjort tidligere at Black Friday er et fremmed begrep, og at det i liten grad beriker vår kultur. Dette er en "fjolledag" som er innført uten at man har skjønt hva man innfører. Ingen kjennskap nærmest til bakgrunn for dagen. Meningstom dag, som hausses opp til en kjøpefest. Det er min subjektive mening. I USA har de også problemer med å skjønne sin egen dag, som du kan se av bildet her fra Macys i Washington. Black Friday i Juli. Black Friday er dagen etter Thanksgiving, i november. Thanksgiving var høsttakkefesten til nybyggerne som takket for gode avlinger. I likhet med norsk Black Friday er dette innholdsløshet og kunnskapsløst.
Gir 10 prosent til Kirkens bymisjon
Protesten i Trondheim munner også ut i at de butikkene som er med på protesten gir 10% av sin fredagsomsetning til Kirkens bymisjon.
"- Dette er også en reaksjon mot overforbruk, og da passer det å gi til Kirkens Bymisjon istedenfor å kjøpe salgsvarer du egentlig ikke trenger, sier Reinertsen."
Og dette synes jeg er gode takter fra næringslivet. Foreløpig har følgende butikker meldt sin deltakelse i dette: Bogart Cosmo, Gant, Shine, Alvar & Maija, Livid. Listen vil trolig bli lengre leser vi.
Har skjedd før
Også i fjor ble dagen droppet. Da av IKEA, som innførte sin strammedag. De så lite å tjene på denne dagen.
Ellers har netthandelen sin egen Cyber Monday, rett etter Black Friday. Men netthandelen deltar også Black Friday, og Singles Day og en haug andre dager som skal muliggjøre salgsfest og kampanjetiltak. Så at netthandelen tar deler av handelen fra butikker er helt klart.
Vi følger både netthandel og handelens feiredager med interesse...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar