Eksempel på en Jøtul-ovn |
Det er slike ting man kan bli klar over om man gransker firmaer. For firmaet er det nemlig slik, leser vi i saken på e24, at de har tapt penger siden 2010:
"i 2017 så det tradisjonsrike selskapet at bunnlinjen endte på minus 339 millioner kroner, med en omsetning på 493 millioner kroner" leser vi i saken.
Omsetning er greit å forstå, det er summen av alle salg av ovner og hva de nå selger. Bunnlinjen er det som er igjen av det, etter at alle kostnader er dekket. Og det er som vi kan forstå ikke stort. Når hele inntekten er brukt er det fremdeles regninger på 339 millioner som ikke er betalt. Penger som noen må dekke. - Hvem? De ansatte? - Nei, de ansatte får lønn, og bærer ikke noe risiko for tap. Hvem da? - Eierene selvsagt.
Hvis eierne har plassert sine penger i selskapet, forsvinner de til å betale regninger. Som vi kan lese er egenkapitalen tapt. Negativ. Mer gjeld enn eiendeler igjen. Hvis de vil beholde selskapet må de fortsette å betale inn penger så regninger kan betales. I motsatt fall går de konkurs og da overtar rettsvesenet, og fordeler rester av verdier til dem som har ubetalte regninger til gode hos firmaet.
Jøtul må altså omsette mer og få ned kostnader. Det gjør at de nå tar dette grepet vi kan lese om her. Norsk lønn er dyrere enn polsk lønn. Dermed sparer de lønnskostnader på å flytte dit. Støperiet leser vi gledelig nok at er effektivt nok til at det blir i Norge.
Markedsføring har ofte fokus på å øke salget. Få til salg. Det skjer i konkurranse med andre som selger liknende produkter. Og det er mange. Søk på "peisovn" og se; det er Dovre, Scand, Norpeis, Meteor, Lotus, Aduro og flere. En haug konkurrenter, som tilbyr ovner som kan gjøre omtrent det samme - brenne ved, spre hygge, varme stua... Den type ting. For noen er det flere ting man kan glede seg over. Kanskje er det en litt spesiell glede å ha en Jøtul-ovn? En rentbrennende ovn. En litt fancy ovn? En litt eksklusiv ovn. Det er ikke godt å vite akkurat hvilke behov som slår inn og påvirker valget bestandig. Men det kan være litt av hvert.
Økonomistyring vil avgjøre ting som vi leser om i den omtalte saken, og da vil det kunne påvirke markedsføringen. Jøtul blir litt mindre norsk - litt polsk. Om det betyr noe er ikke godt å si. Kommer an på om de som kjøper dem legger vekt på slikt. Litt trist er det at norske arbeidsplasser ryker, men det er altså slik i det private næringsliv at man må tjene inn til kostnadene selv. Taper man penger, så gjør man ikke det, og da må noe gjøres, om det er å flytte til Polen eller legge ned.
Så får vi håpe de får det til - vi følger med i peisflammene...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar