søndag 9. desember 2012

Minimalt med markedsføring?

Markedsføringsbegrepet benyttes ofte svært upresist. 

Så også i denne artikkelen om Carlings. Vi leser om bevisst markedsføring som gir resultater, men om lite fokus på reklame som virkemiddel. Men at en forretningskjede som snart har tohundre butikker ikke markedsfører seg er tullprat. Men en interessant sak er det, med både historikk og nåtid for et suksessrikt foretak.

Markedføring er en tankemåte, en systematikk og en fokus mot kunder og deres behov, og en iver etter å lykkes med det man holder på med, som får utslag i hva man gjør av tiltak. Disse tiltakene summerer man gjerne opp i de fem feltene: Produkt, Plass, Påvirkning, Pris og Personale. Man kan satse sterkere på en av disse eller et par, men oftest har man en bevisst blanding av alle - ofte kalt markedsføringsmiksen. I tillegg har man en fokus mot hvem det er man satser på å få som kunder. Så at man ikke driver med markedsføring om man toner ned påvirkningsbiten, som rommer reklame er nok ganske upresist.

Enig? Uenig? Post en kommentar da vel?

1 kommentar:

  1. Alle bedrifter / kjeder har vel en eller annen form for markedsføring for å tiltrekke kunder og vise fram det de vil selge. Selv om Carlings ikke driver på med mye reklame via internet og tv, har de f.eks plassert butikken sin i Trondheim Torg og når man går forbi der, lyser det av kule klær, tilbudsplakater og musikk. Jeg respekterer at Carlings ikke maser på forbrukerne like mye som mange andre kleskjeder, og at de har klart å fått til ett bra forhold til kjøperne. Forbrukerne kommer til dem, ikke motsatt (som mange andre)

    SvarSlett