fredag 14. desember 2012

Råd for markedsføring i 2013

Markedsføring i slangens år heter artikkelen som gir en hel del gode råd om hvordan man bør legge an markedsføringen i 2013.

Artikkelen du kan lese her peker på hvordan virkeligheten ofte er. Det er ikke alt vi lærer på skolen som nødvendigvis skjer i samme rekkefølgen i det virkelige liv. Jeg kjenner igjen mye av det artikkelforfatteren Tor-Arne Fosser skriver om fra egen erfaring med praktisk markedsføring.

Også for en som driver innen markedsføring er tilbudene om å være med på ulike tiltak eller handlinger (jf handlingsplaner i illustrasjonen) der i rik overflod. Alle skryter de (selgerne) om egen fortreffelighet, og at du umulig kan tørre å la være å være med på - Deres medie, deres nettsted, i deres katalog, eller hva det skal være.

Vet du hva? Jo! Du kan utmerket godt klare deg uten alle som en!  Men ikke uten å gjøre noe - og som markedsfører så bestemmer du selv hva!

De målrettede tiltakene, som du har tro på, og som du kan begrunne hvorfor er lure - de skal du satse på.  Du må klare å prioritere, og du må gutse for det du har tro på. Kunnskap skal hjelpe deg å gjøre denne prioriteringen vellykket. Det er det vi driver med i faget vårt, å skaffe erfaringer, begreper og grunnlag for tanker om hva som kan lykkes. Ikke lett, men mulig!

Du må definere hvem du vil ha tak i, og ikke minst hvem du satser på av tidligere kunder. Deretter spør du deg for hvert tiltak du kommer på - er dette den beste måten jeg kan komme på å få suksess med å få tak i dem jeg vil ha fatt i. Kan denne aktiviteten gi de resultater jeg ønsker. Er det sannsynlig? Og sist, men ikke minst - koster det for mye? Koster det for mye, blir det ikke butikk for deg, men for dem du kjøper av.

Og du - ikke glem å tenke på hele organisasjonen din. Når du er ute med et tilbud, og folk kommer innom, eller ringer, eller treffer en servicetekniker eller hva det nå enn måtte være fra din organisasjon - sørg for at de kunden møter er drillet i å opptre som selgere. Hvis den kunden treffer når hun eller han kontakter dere ikke har hørt om tilbudet ditt, da bommer du. Uansett hvor godt planlagt det er ellers, eller hvor godt tilbudet er. Glem ikke egne medarbeidere. Alle må være forberedt, ikke bare du!


Synspunkter? Legg igjen en kommentar!

1 kommentar:

  1. Fin artikkel! Det jeg syns er vanskelig og det er sikkert der mange bommer, er å klare å lage ett produkt / tjeneste som folk vil ha. Hvis folk ikke vil ha det, har det jo ikke noe å si hvor mye eller bra man markedsfører det. Jeg mener ideen bak det hele må være på plass, og man kan jo aldri forutse om folk vil komme til å ønske det man skal markedsføre. Jeg har sett litt på ett program som heter "Dragon's Den", der gründere viser fram sitt produkt / tjeneste til 4 suksessrike mangemillionærer, og søker penger av de, for at de skal få en viss prosent eierskap innenfor firmaet. Om de liker produkter og ser potensialet for penger i det, satser de. Hvis ikke (som i fleste tilfeller) blir det ingen deal.. Ganske artig program, og viser hvor hardt folk prøver å være kreativ og finne på noe nytt, og hvor vanskelig det kan være.

    SvarSlett