onsdag 21. august 2013

Hypotetisk annonse

Dent tar i bruk hypotetiske virkemidler i sin reklame. Fikst! Men, virker det?

At noe er hypotetisk betyr at man må tenke seg det, eller at det er en tenkt - sannsynligvis usannsynlig situasjon. At en slik situasjon skulle oppstå, er ikke særlig sannsynlig.

Teksten ser du av bildet her, tatt av baksiden på A-magasinet. Artig! Men virker det? I så fall hva bidrar til at det eventuelt vil virke?

Jeg skal ikke si om den virker eller ikke, det vil tiden vise, for Brynhildgruppen, som har varemerket Dent.

Men det vi kan si noe om er hva som bidrar til å få argumentasjonen til å virke? De bruker nærmest en variant av et retorisk spørsmål. "Svaret er gitt -svar det", på en måte. Hjernen oppfatter gjerne dette som en mulig trussel om å bli lurt. Dette stimulerer til tenking over budskapet. Hvis man oppfatter reklamen da selvsagt. Dette igjen er avhengig av persepsjon - sanseapparatet. Om man legger merke til den eller sorterer den bort blant uvesentligheter. Vi utsettes for noe slikt som 2 -3000 budskap daglig. Så mange av budskapene blir silet vekk, og ikke lagt merke til

Men, hvis man ser denne reklamen, hvordan reagerer man da. Jo - man blir stimulert til å tenke over budskapet. Og budskapet er at dette er en helt ny Dent, som man kan smake på, og som sikkert er god å smatte på når man tenker...  Noe slikt tror jeg budskapet må bli. Vil jeg la meg overtale til å tro det, eller fins det argumenter mot? Slik tenker en som tenker mye over et budskap.

Det er tydeligvis et naturlig produkt. Ihvertfall inneholder den ekstrakt fra steviaplanten, og det er sikkert bra, hvis ikke ville de vel ikke nevnt det? Bladene vokser ut av boksen. Du kan lese om Stevia-søtningsmiddel her. Det at den er sukkerfri står på den avbildete pakningen, men er ikke understreket noe videre.

Reklamen spiller også på humor, umuligheten i utsagnet "tenk deg en verden uten hypotetiske situasjoner". Den er litt "smal", den krever at leseren behersker begrepet. Slett ikke alle gjør det. Derfor er kanskje nettopp det ordrike A-magasinet et bra sted, om nå denne skulle virke? Ellers er fargebruk harmonisk og passende til produktet, en naturlig jordlignende farge understreker det naturlige, antakelig med på å dempe motstand mot å akseptere budskapet. Gjentakelser av budskap vil sannsynligvis bidra til å forsterke det inntrykk man først fikk av å lese annonsen, siden man kanskje tenkte litt over den, igjen hvis man la merke til den.

Noe slikt er det som som sitter igjen etter at jeg har sett annonsen. Og så har jeg nå vist den fram for alle bloggleserene her, så et visst inntrykk må jeg nok si den har gjort. Annonsen inngår i en kampanje med flere lure formuleringer,  kan du lese her.

Enn du? Hva synes du? Legg igjen en kommentar da vel...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar