fredag 30. august 2013

Kunden forsvinner i nettkassen

Bilde lånt fra www.internettbutikker.com
Når du selger varer på nett, er det et poeng å sørge for at kunden ikke forsvinner når hun eller han skal betale.

I artikkelen på NA24 står det nemlig at så mange som 97% av dem som er i gang med å handle på mobil, nettbrett eller pc forsvinner i det de skal betale. Tenk deg det i en butikk? Du står i lang kø, og "alle" rundt deg sier nei forresten, jeg skal ikke handle allikevel. Bare tre av hundre handler. Helt absurde tall. Klart dette må løses.

Nå skal det vel sies at en del er søkende og ikke reellt handlende på nett. Man snoker litt rundt og ser, men allikevel - det er helt oppsiktvekkende høyt tall.

Når det i artikkelen snakkes om konvertering, så betyr det altså at de som er der og har lagt varer i "handlekurven" gjennomfører handelen, ikke bare krysser ut hele siden, eller hva de gjør.

Når det gjelder nettsalg, telefonsalg, dørsalg, på messe, gatesalg eller salg pr postordre så er det også slik at dette er helt spesielt lovregulert av den såkalte angreretten. Dette betyr at hvis man handler utenfor et fast utsalgssted (utenfor butikk) - så har man rett til å gå fra kjøpsavtalen i ettertid, uansett grunn. Det holder at man ombestemmer seg i tide.

Når det er slik, så er det heller ikke noe poeng å hefte kunden på en måte som gjør at kunden ikke vil handle. Jeg har selv erfart det i forbindelse med postordre. Krever du for detaljerte informasjoner fra en kunde, så faller kjøpslysten kraftig. Når det gjelder netthandel, er det sikkert det samme som slår inn. Gjør det enkelt, for kunden har allikevel anledning til å ombestemme seg.

Den andre lærdommen jeg fikk fra når jeg jobbet med dette var vær rask. Når noen handler noe - gi dem det. Hvis du driver med netthandel, betyr det - få sendt ut varen kvikt! Hvis du venter, glemmer kunden følelsen av å ha lyst på noe før du får varen, og vil være mer tilbøyelig til å returnere varen. Få den ut og fram med det samme! Mens kunden husker følelsen å ha lyst på den. Nye følelser av å ha lyst på noe kommer stadig. så vær rask. Bygg systemer - systematikk. Det er nøkkelen til å lykkes bedre for mange.

Interessant for oss som tenker effektiv markedsføring - eller hva?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar