Donaldreklame på nett - med "gratis" Lego |
Det er Forbrukerombudet som er ute og følger med på markedsføringen i samfunnet vårt, leser vi. De er satt til å følge med at markedføringsloven følges. Denne loven har et eget kapittel med bestemmelser om reklame rettet mot barn. Barn er nemlig spesielt sårbare for markedsføring, fordi de har vanskeligere å skille mellom bevisst markedsføring og annen vennlig kommunikasjon. Derfor skal man være særlig aktsom i forhold til dette. I denne saken er det Egmont som tilbyr små barn lego i gave. Det er bare det at du må tegne et abonnement på "Donald Duck & co"-bladet for å få denne gaven. Hvis ikke får du ikke gave.
Får ikke jeg gave? - tenker kanskje du? Det gjør ihvertfall et barn, og det vet Egmont. Det er derfor de gjør det. Slikt smaker det omsetning av. I saken kan du lese at de vil gå gjennom sine rutiner, for slik ønsker de ikke å holde på... Sier de. Og selv om de er svært lei seg for denne type markedsføring de sendte ut så har de denne reklamen på nett - når denne saken skrives nå.
Så Donald med eller uten bukse, med eller uten Lego? Smekk!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar