onsdag 2. april 2014

Donald får smekk

Donaldreklame på nett - med "gratis" Lego
Nei, han får ikke buksesmekk, for han har ikke bukse på, som alle kan se. Han får heller ikke smekk fordi han ikke går med bukser på, men at han er med på barnereklame.

Det er Forbrukerombudet som er ute og følger med på markedsføringen i samfunnet vårt, leser vi. De er satt til å følge med at markedføringsloven følges. Denne loven har et eget kapittel med bestemmelser om reklame rettet mot barn. Barn er nemlig spesielt sårbare for markedsføring, fordi de har vanskeligere å skille mellom bevisst markedsføring og annen vennlig kommunikasjon. Derfor skal man være særlig aktsom i forhold til dette. I denne saken er det Egmont som tilbyr små barn lego i gave. Det er bare det at du må tegne et abonnement på "Donald Duck & co"-bladet for å få denne gaven. Hvis ikke får du ikke gave.

Får ikke jeg gave? - tenker kanskje du? Det gjør ihvertfall et barn, og det vet Egmont. Det er derfor de gjør det. Slikt smaker det omsetning av. I saken kan du lese at de vil gå gjennom sine rutiner, for slik ønsker de ikke å holde på... Sier de. Og selv om de er svært lei seg for denne type markedsføring de sendte ut så har de denne reklamen på nett - når denne saken skrives nå.

Så Donald med eller uten bukse, med eller uten Lego? Smekk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar