torsdag 3. april 2014

Norske forbrukere

 Illustrasjon: Eniro tilbyr flere ulike søkeverktøy
Eniro - selskapet som driver med opplysningstjenester på nett - mener å ha funnet ut at norske forbrukere er oppdaterte og illojale.

Dette kan vi lese i en artikkel på e24. For forbrukere er det et honnørord at man er illojal. Det betyr nemlig at du ikke er bundet av gamle vaner og ikke bytter leverandør selv om du ville tjene på det. I en sak på abc-nyheter leser vi at for stor lojalitet koster oss penger. Vi tenderer til å ikke bytte bank selv om vi taper store penger på det.


Dette tjener både strømleverandører, banker og forsikringsselskaper på. Poenget med den første saken er hva lønner det seg å gjøre for den som skal markedsføre. Eniro mener de har svaret: "Virksomhetene må gjøre søk- og kjøpsreisen kortere og bedre tilpasset mobil og nettbrett. Er ikke produktet eller tjenestene søkbar, sier over halvparten at de velger et annet produkt eller bedrift om de ikke finner det de leter etter. 28 prosent sier de lar være å handle hvis de ikke finner det på første forsøk." - men så må vi jo tenke på at svaret på en måte er "du bør kjøpe våre tjenester". Og det er et svar man må vurdere kritisk det også.

Men interessant er det... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar