fredag 25. april 2014

Mer fair trade

Fairtrade - rettferdig handel er økende i Norge. Handelen med Fairtrademerkede varer økte med 9% i fjor.

Dette kan vi lese i en sak i Handelsbladet på nett. Det ser dermed ut til at det kan være en forretningsmuliget; Å satse på rettferdig handel.

Det finnes altså folk "der ute" som ønsker å bidra gjennom sitt forbruk til en bedre verden. Du kan lese mer om fairtrade-ordningen på disse sidene.

Som du vil se så er det mange produsenter og mange produkter. Så det å satse på noe slikt vil på ingen måte være helt unikt, og som man lykkes med i seg selv. Det vil dermed mer være med på å avgjøre hvilket omdømme du ønsker å gi din virksomhet. Som en av flere inntrykk som avgjør dette.

Omdømme er summen av vurderende tanker folk har om noe. For et firma vil det bety - hvordan ser folk på oss? Hva forbinder de oss med? Forbinder de oss med rettferdighet. Forbinder de oss med barnearbeid? Forbinder de oss med skattesnusk - eller husker de oss som bedriften som tar ansvar for verden vi lever i?

Nå kan ikke alt vi gjør være beregnende - fordi vi ønsker å oppnå noe. Men vi kan jo ha det i bakhodet. Og, som jeg har skrevet før på bloggen her - du skal leve med alle de valgene du foretar. Også de du gjør på jobb. Tenk deg en framtid - om en del år. Tenk deg at du sitter med et barnebarn på fanget, og forteller om hva bestemor eller bestefar har gjort i livet. Sørg for at det du gjør tåler denne situasjonen. Gjør valg som gjør at du kan fortelle hva du har drevet med i livet til ditt barnebarn du kanskje får, som skal overta etter deg. Jeg synes det er en god måte å tenke på.

Synes ikke du også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar