fredag 11. april 2014

Så enkelt, så enkelt?

Sun alt i 1 maxpower 3x, bilde: Lilleborg
Sun maskinoppvaskmiddel har laget reklamefilm. Det vil si Try har hjulpet dem med det. Hvordan gjør de det?

I denne saken kan du se filmen, og vurdere selv  om du synes den er god eller lur, eller hva vi nå skal si om en reklamefilm. Og hva skal vi si da? At den er god eller dårlig? Hva betyr det?

En reklamefilm er god hvis den oppnår målet sitt, og er verdt det den koster å planlegge, lage og vise. Men hvordan vet man det? Svaret er at det vet man sjelden helt. Det blir som regel dyrere enn du tror, og inntekten eller ekstra-inntekten rettere sagt er det ikke godt å si noe om.

Det betyr ikke at man ikke kan tenke noe rundt det. Og hvis man tenker litt rundt det, så blir det litt mindre tilfeldig. Har man en plan og et mål er sjansen bedre for å treffe, kort og godt. Og så kan man jo tenke litt - er det sannsynlig at flere vil kjøpe eller få en holdning eller hva som nå er planen.

Et klart mål - vi leser om Sun at de har helt klare mål: det er kun en ting som gjelder, det må bli rent –skinnende rent, leser vi. Dette er etterlatt inntrykk man ønsker. Renere - 3 ganger skinnende renere enn andre maskinoppvaskmidler. Sun er best. Sun vasker Det vil man at folk skal huske. Hvis de husker det, vil valgsituasjonen være påvirket når de kommer til innkjøpssituasjonen. Nok til at de kjøper Sun? Ikke godt å si. Så spørs det også - hva slags situasjon er kjøp av oppvaskmiddel? Er det noe du tenker nøye gjennom. Leser du tester for å sjekke hvor mange gram av hvilket stoff som er i? Er du opptatt av virkestoffene i middelet? Er vaskemiddel et gøyalt stoff som du tenker litt på av og til, eller er det bare en uinteressant greie man må ha? Det siste. Sikkert. Altså - lite tenking.

Da er budskapet lite i fokus. Avsender er mer i fokus. Troverdighet eller liking av avsenderen er et større poeng. Litt humor skaper god stemning, og kan lure inn et budskap du ikke er så interessert i . Bier - zzzzuuummmm - ping. Bien ser ikke glasset fordi Sun har vasket det så utrolig rent at det ikke synes. Budskapet snikes inn bakveien.

"Målet var å lage noe en reklamefilm som flyttet seg ut av oppvaskmaskinen og som skilte seg positivt ut i en kategori som sliter med lav reklameoppmerksomhet" leser vi. Høres ikke så helt dumt ut det i en slik situasjon. Og hva gjør de egentlig. Legger inn en tanke knyttet til Sun maskinoppvaskmiddel. Vasker renere. Thats it folks. Vasker renere. Sun. Vasker renere. Går an å gjenta. Og hvis du gjentar det så huskes det. Hvis det er slikt budskap som du tenker lite over. I motsatt fall ville du vært i gang med "jammen" eller "men det stemmer ikke helt fordi" og hvilke tanker du hadde - for i situasjoner du tenker mye, så har du mange tanker pr holdning. Når det gjelder Sun - få. Få saksrelaterte tanker. Vasker renere - eller renest. Sånn er det. Og det mener flere, styrker det synspunktet. Hørt det flere ganger. Altså få tanker, men positiv holdning.

Og til en slik situasjon passer vel en feelgood-reklamefilm?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar