mandag 25. januar 2016

Innblikk i en nettbutikk

Netthandel - klikk, klikk, klikk vente på varen...
For en som selger på nettet er tid og presisjon viktig. Når du handler på nettet må du vente på den varen du har bestilt. Det er ingen fordel, for mens du venter blir du utsatt for å få lyst på forskjellige ting som konkurrerer med nettbutikken.

Distribusjon blir da et viktig konkurransemiddel - avgjørende for hvordan din markedsføring fungerer. Det må gå raskt, det må ikke skje feil, og du bør ha et opplegg for god dialog og informasjon til kunden. I denne saken får du et interessant innblikk i et automatisert lager, nemlig Komplett.no sitt i Sandefjord.

Hva legger vi merke til? Jo at varene kan plukkes og gjenfinnes raskt og presist. Automatene sparer de ansatte for mye løping rundt. Lagerstyringen blir også noe bedre ved at det er maskiner og ikke mennesker som går rundt.

For en nettbutikk er hurtigheten vesentlig. Kunden må ønske å motta varen når den kommer. Man glemmer fort at man ønsket seg noe i konkurranse med andre tilbud. Når man driver uten et fast utsalgssted (uten en fysisk butikk som kunden oppsøker) så er man underlagt andre regler enn ved handel over disk i en butikk.  Da har nemlig kunden rett til å la være å stå ved et kjøp hvis man vil, uansett grunn. Det kalles angrerett, og det er en egen lov om dette, angrerettloven.

En annen endring som er på trappene nå er et forslag til nytt direktiv fra EU som kan ramme netthandel på en annen måte enn de fysiske butikkene, leser vi i et oppslag på netthandel.no. Direktivet kan bety at nettbutikker får annerledes garantitid enn fysiske butikker. Dette er godt nytt for butikkene, men kanskje dårligere nytt for nettbutikkene. Et svar på dette kan jo være å tilby utvidet garanti også der. I så fall må nettbutikkene prøve å få med sine leverandører på det. Det blir et spørsmål om hvem som bærer kostnadene ved det. Garanti fra en bedrift til forbruker er to eller fem år avhengig av hvor lenge tingen er ment å vare. Nå kan altså garantitiden bli kortere hvis du har kjøpt varen på nettet. Dette vil kanskje også bygge opp en skepsis til netthandel. Hvem vet?

Distribusjon er i alle fall et viktig konkurransemiddel det også, ser vi av saken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar