tirsdag 26. januar 2016

POP og POS-planlegging i markedsføring

Eksempel fra Kari Traa, fra reoslo.no/customer/kunde-kari-traa/
POP og POS er to begreper som benyttes for å beskrive markedsaktiviteter. Eksempelvis hvis man skal lansere et merke som skal bygges opp fra nokså ukjent, så vil det ofte være del av planen at man bruker POP og POS.

Hva er så de to? -De er amerikanske begreper egentlig, men de er i bruk også i norsk omtale av markedsføring, derfor tar vi det med her.

Det handler om kommunikasjon i butikk. Vi tenker gjerne på salgsstativer, såkalt displaymateriell (utstilling). Det kan være salgsstativer og pappmodeller av kjente personer som skal fremme salg og gjøre at varene blir lagt merke til og selger i butikken.

Så til forskjellen POP er en forkortelse for Point of Purchase (om sikter til stedet eller området der man gjennomfører kjøpshandling - plukker varen med) - altså der varen er plassert i butikken. På hylle eller der varen vises fram og stikker seg fram, om du gjør det rett. Det kan være laget stativer eller såkalte sjokkselgere som gjør at du legger merke til varemerket og handler. Salgsfremmende kommunikasjon i butikkmiljøet altså.

Shop in shop løsning, reoslo.no/customer/kunde-kari-traa/
Man kan også trekke det ennå lengre og lage såkalt shop-in-shop, altså få det til å framstå som en egen liten butikk i butikken. Det finnes også løsninger for slik tenkning. For å gjøre dette bør man ha en etablert posisjon fra før. Det er altså ikke det første man vil gjøre i forhold til etablering av et merke.

På denne illustrasonen ser vi sjokkselgere, varepresentasjoner og plakater/flater, samt et eget prøverom for produktene, med egen gulvmodul som gjør at man opplever dette som en helt egen avdeling, et eget rom.

POS - Point of Sale utstyr
POS - en ny engelske forkortelse for Point of Sale (Stedet du avslutter handelen / betaler).

Dette er stedet for mersalg og innsamling av kundeinformasjon - navn og nummer, synspunkter, merinformasjon slik at du er fornøyd når du går, og får styrket merkeopplevelsen. Ofte kan det være teknologiske løsninger som her - en ramme for å plassere et nettbrett med informasjon eller inspirasjon om merket.

Når det gjelder Kari Traa som er eksempelet her kan det være livsstil, personen, flere produkter, nye produkter, teknisk funksjonalitet - kolleksjonen som kommer og mye mer. Og et sted å be om mer informasjon. Et sted å bli enda mer fornøyd med det man har gjort, og tatt vare på. De som allerede er kunder er lettere å få til å kjøpe mer enn helt fremmede folk. Hjelper markedsføreren å gjøre markedsføringen mer effektiv.

Det er opp til den som kjører en kampanje å være kreativ. Dette kan være et element. Man tenker også i nettbutikker på dialogen rundt salgsavslutning som en mulighet knyttet til POS. Men alt dette må planlegges og utføres. Det  kommer ikke av seg selv.

Markedsføring er mer enn de store annonsekampanjer. Det er alle elementer i å prøve å lykkes med salget.

Markedsføringens mange småmuligheter er for de kreative og målrettede...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar