torsdag 24. april 2014

nøgne ø gjør det bra

Øl er et spesielt produkt. Det er spesielle reguleringer på hvordan man kan markedsføre det, siden det er alkohol. Likevel er det et produkt som lovlig kan markedsføres. Et tradisjonsrikt produkt vi kjenner helt tilbake til vikingetiden. Tidligere drakk man det som sunnhetsdrikk, fordi det var renere enn vannkildene man hadde, som ofte førte sykdommer med seg.

Nå drikkes ølet av andre grunner. Vi drikker annerledes enn før. Det er mer fokus på smak og mindre på alkohol. Tidligere var øl øl, og ferdig med det. Nå har Vinmonopolet og butikkene haugevis av varianter av øl. Vinmonopolet har også vin, og samme trenden gjelder der. Folk legger mer vekt på kvalitet. Dette har nok ført til høyere totalt alkoholkonsum, kan vi også lese.

Nøgne ø (nakne øy) er et av de mindre ølleverandørene som har opplevet suksess, leser vi. Det er spennende å følge med på markedsføringen av et produkt det ikke er lov å reklamere for. Men det gjelder hele bransjen, så det er like vilkår. Hvorvidt man lykkes avhenger dermed av andre p-er enn kommunikasjon - eller kanskje av dette også - men ikke som tradisjonell reklame. I senere tid har vi sett at blogger og sponsorer følges med. Sponsing er å gi noen noe, men det er ofte ikke av snillhet. Ønsket om å oppnå noe ligger bak. Assosiasjon med noen kan være et slikt mål, synlighet likeså.

Så - hvordan ville du markedsført noe det ikke er lett å markedføre på tradisjonell måte?

4 kommentarer:

  1. Hvilken tiltak ville du tatt for å øke omsetningen deres?

    SvarSlett
  2. Godt spørsmål. Nå er det fire år siden jeg skrev dette, men spørsmålet er like aktuelt i dag. Siden da har Nøgne Ø blitt kjøpt opp, så de har skaffet seg kapital i ryggen. Det er både positivt og negativt. En eier vil kunne diktere hvordan det skal drives, men vil gi kraft til å konkurrere. Mange små bryggerier er for små til å få til det. Ellers er alkoholomsetning underlagt svært strenge reguleringer. Sterkt øl må selges via vinmonopolet som har eneretten til dette i Norge eller eksporteres. Eksport krever en viss størrelse og organisasjon, som jeg antar Nøgne Ø har fått tilgang til. I motsatt fall blir det mye å drive med for en ivrig brygger. Ellers tror jeg å dyrke fram en merkevare, og legge inn riktige assosiasjoner er en viktig greie for et bryggeri. Folks preferanser er ikke nødvendigvis stabile, så å fortsette produktutviklingen er nok også viktig.

    Som du ser blir rådene de samme som de vil være i all markedsføring - sett mål, lag en strategi for målgrupper og bestem deg for hvordan du vil bruke produkt, pris, distribusjon (plass) og påvirkning. Når det gjelder øl er påvirkning litt begrenset av forbudet mot å drive reklame for alkohol. Dermed - mer av andre ting,, og andre måter å påvirke som er lov. Tror det blir svaret. Og det er ikke et rett svar, det er mange muligheter. Utfordringen er å se muligheter, være klar over begrensninger og konkurrere innenfor det.

    Det siste som er en utfordring er konsentrasjonen innenfor bransjen. Øl selges i dagligvare gjennom tre distributører - Norgesgruppen, Coop og Rema. Så forhandling med disse er kritisk viktig. Uten det blir de ikke store. Ellers er det alternative distribusjonsformer som Gulating eller direkte salg som kan være aktuelt, men ikke hvis man sikter høyt i volum.


    Tror det får bli mitt svar på dette.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for svar! Har du en email eg kan nå deg på?

    SvarSlett
  4. Sveinjhansen(at)gmail.com, så ikke roboter snapper den opp....😊

    SvarSlett