onsdag 5. november 2014

Sjarmerende lokalt produkt

Bilde Victoria W.
Meråkerhonning - energitilskudd på tube. Du trenger bare... - honning.

Fikk tips om dette ganske kule produktet. - Noe for bloggen? Definitivt!

Og hva er greia? - Litt av hvert. Se på måten det er mulig for et lokalt produkt å posisjonere seg og profilere seg på. Posisjonering handler om hvilke assosiasjoner du ønsker at skal være knyttet til ditt produkt. Hvilken plass forbrukere gir ditt produkt i forhold til andres (nokså) like produkter. Viktig for en merkevare! Hva har de gjort med honningen sin her?

Både i forhold til design, utsalg (plass), tilleggsprodukt (buff) har Meråkerhonning her gjort noen grep - kjøper du to honningtuber får du en buff for eksempel.

Tidligere var det å tilby en vare som ikke har med selve produktet for å påvirke salget ikke lovlig, det ble kalt tilgift. Men med lovendringen som skjedde da markedsføringsloven ble revidert  i 2009 og tilpasset EUs regelverk ble dette lovlig. Sjelden har vi vel sett et så godt tilpasset tilleggsprodukt - treningsrelatert og utforming som passer med utformingen på selve produktet. Kjøp to få en buff! Argument for å prøve og kjøpe produktet? Ja.

Ellers er nyheten på salgsstativene at honning kommer på tube blåst opp. Usikker på hvor unikt og spesielt det er. Er dette det de er best på? Eller burde de kjørt enda mer på Meråker-honning - energi fra et energisk sted. "Nyhet" er ellers en av de ordene som selger. Bra ord til bruk i markedsføring.

Legger merke til at de posisjonerer seg med lokale idrettsnavn. Niklas Dyrhaug og Marthe Kristoffersen. Sikkert kjente navn. Men jeg har bare muligens hørt navnene før...

Usikker på om jeg er i målgruppa? Like fullt - Meråkerhonning har altså et nettsted, og markedsaktiviteter - distribusjon i Coop - som høres ut som et fornuftig valg ut fra at de har etablert seg lokalt.
Bilde Victoria W.

De har laget salgsstativer i papp ser det ut til, buffer - et produkt som er relevant og profilerer dem i bruk.

Veldig mye her som stemmer med planmessig god markedsføringstenking. Man trenger verken være helt unik eller original. Det viktige er at man må bare finne noe man leverer på - som er viktig, hvor man kanskje er best - noe som teller!

Litt usikker på om de har valgt energi eller tube som det de skal vinne konkurransen på når det gjelder salgsstativene her. Tube er vel litt lett å angripe? - Hvem kan ikke lage det, og vips så er de historie, som liten konkurrent, om det er hele idéen. De bør vel ha noe mer?

Tror jeg heller ville spunnet på det lokale og på energien i Meråker. Det er noe med Meråker og ski. Det fornemmer biene kanskje? Og lager ekstra energirik honning. For det er jo et faktum at det kommer gode talenter fra området... Og hvis de henter sin energi i Meråkerhonningen...? Så får heller tuben komme som den naturlige måten å servere dette på - fordi det er praktisk for nettopp energihonning?

Enig? Uansett - når vi ser en slik historie bør vi tenke - hvordan ville jeg gjort det - hvordan ville jeg grepet markedsføringsutfordringen an?

Kanskje som Energihonningen fra Meråker?  Og det ser det ut som de har gjort på nettsidene. Det tror jeg er veldig lurt. Hva tror du?

Det er lov å ha ulike meninger om dette.

Takk til Victoria W. for utmerket idé til sak ihvertfall! Får oss til å tenke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar