mandag 10. november 2014

Uenighet blant reklamefolk

Rosser Reeves, mannen bak USP-begrepet
Reklamefolk er proffer på kommunikasjon. Ihvertfall driver de med det. Grunnlaget for det er ulik forståelse for kommunikasjon og merkevarebygging, samt erfaring. De er ikke alltid enige, reklamefolkene.

Under overskriften "Bendixen tar feil", kan vi lese Morten Kjærnes fra Bates fyre løs mot synspunktene jeg refererte i en sak tidligere på bloggen her.

Kjærnes' poeng er at det er effektivt å yte på såkalte drivere. Han tallsetter også dette:"Merker som evner BÅDE å være differensiert OG som leverer relevant og emosjonelt på en av driverne, har en økt merkevareverdi på hele 75 prosent."

Han argumenterer for at USP kan skapes og ligge i kommunikasjonen. USP er en forkortelse for unique selling proposition  (også referert til som unique selling point). Det er altså differensieringens punkt. Det du er unik på for kunden, og som gjør at ditt merke vinner salget. Det kan være pris, kvalitet, knyttet til et opplevet særpreg - ingen Kims ingen kos... For Kim har (eier) kosen. (i Sverige er det mys med Olw).

Og så svarer jaggu denne Bendixen igjen, og jeg synes faktisk hans tanker også er verdt å låne øre til. Når to diskuterer og er uenige, betyr det da at den ene av dem (bare) tar feil? Tviler på det.

Du får lese og selv ta stilling til hvem du tror mest på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar