torsdag 6. november 2014

Smart prisøkning?

1 kg hvetemel på boks fra Møllerens
Jeg har tidligere skrevet om det - mel på boks. Smarte grep rundt produktutvikling sammen med prissetting.

I denne saken bringer Handelsbladet nye opplysninger som illustrerer tenkingen rundt dette. Møllerens lanserer ny boks med mel. Boksen inneholder en kilo, men er som du ser av bildet ikke svært ulik størrelsen på 2 kilos boksen.

Her ser du ettkilosboksen og tokilosposen satt ved siden av hverandre. Begge koster her 19 kroner og litt. Posene med samme mengde som boksen sto i denne butikken i reolen tvers over, altså ikke ved siden av boksene. Om dette er tilfeldig er ikke godt å si... Man stusser ikke stort over at det ene er dobbelt så dyrt.

Som vi leser i saken fases kilosposene så ut. De er en del billigere - rundt 12 kroner. Dermed er prisene økt på en måte man ikke merker så godt. Møllerens har også konkurrenter. Spennende å se hvordan de tilpasser seg muligheten til å øke prisene litt de også nå. De følger helt sikkert nok godt med.

Prisøkninger er spennende saker. Det handler om psykologi - hvordan man gjør det. Hvordan man opplever det. Det er få som grunner over melprisen andre steder enn i butikken. I tillegg, de prisbevisste tar kanskje tokilosposen? Kanskje kommer det en litt dyrere boks for den også snart. Juleposen med mel har ihvertfall kommet, som du kan se av bildet.

Så blir det kanskje det billigste melet i pepperkakene i år?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar