onsdag 28. januar 2015

15 år og våt drøm?

Faksimile fra VG i fjor - Martin Ødegård, slik har han spilt
Av og til blir man litt overrasket over folks språkbruk. En av sammenhengene dette gjelder for er omtalen av Martin Ødegård (15 år) som sponsorobjekt.

Uttalelsen faller kommer fra reklamemannen daglig leder av reklamebyrået Try/Apt, Kjetil Try. Hvordan kan man som femtenåring bli våt drøm? Våt drøm brukes i denne sammenheng her som et slags bilde på noe som er så bra som man får det. Googler du begrepet får du opp noen ganske andre definisjoner.

I denne sammenhengen blir begrepet brukt som noe som nærmest er for godt til å være sant; Den ultimate drømmen. Og det er altså Martin Ødegård. Fotballspiller som akkurat har signert Real Madrid, som det ikke er noe tull med. Han er høflig og grei, positiv, virker realistisk, har bakkekontakt og svarer modent i intervjuer. Og ser fordelaktig ut. Og med ball er han en kunstner. Og så har han overblikk, spiller like gjerne opp noen som å avslutte selv. Kort og godt - nesten for god til å være sann. Norsk, i Primera División, spansk toppserie. I selveste Real Madrid. Cristiano Ronaldos mulige etterfølger?

Men hva er verdien av ham da? Hvis vi skal regne litt på det. Hvilken verdi har han for en som skal drive med markedsføring?

Konkret er det ikke lett å angi. Men mer generelt er det slik at han har stor verdi. For måten han er på, det han er kan smitte over på produkter han assosieres med. Direkte for Real Madrid betyr han salg av lisensprodukter - ulike ting som bærer hans navn og nummer, som hopetall vil ønske seg hvis han gjør videre suksess. Han er en person det er mulig å elske. Dermed kan man lage koblinger til produkter og merker. I tillegg vil mange se ham og møte ham. Men viktigst i denne sammenhengen blir at han kan kobles til produkter, slik at hans gode egenskaper smitter over. Ved å bruke produkter han fronter blir man litt som ham. Ikke bokstavelig men symbolsk. Glorie smitter nemlig.

Dessuten er det slik at man siler inntrykk. At du er koblet til Martin Ødegård kan være det som redder deg fra å bli silt bort som uvesentlig. Hver dag utsettes vi for et stort antall inntrykk - noen sier 1500. Skal ikke gå god for antallet, men du aner nok hvordan det går med mesteparten av dem. - Sett, Glemt! Og så ikke mer med det...

At Martin Ødegård har en stor verdi er derfor ikke vanskelig å se. Ødegård beskrives som gullkalven i verdens største sportslige merkenavn. Store ord. Kanskje litt for store? Men det er nok noe i det. Så nå må han bare lykkes på Real Madrid...

...bare?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar