Tastefri netthandel er kanskje vanligst? |
Men noe kan man si - man kan granske noen utviklingstrekk og fortsette framskrivinger for å gjøre noen antakelser som er litt mer enn gjettinger. Noen lett synlige trekk omtales her, det finnes helt sikkert flere om du leter.
Kontanter forsvinner?
Hva ser vi så? I løpet av de siste dagene kom nyheten om at minibanken nærmer seg pensjonsalderen. I snart femti år har man kunnet ta ut penger av veggen eller av en maskinliknende gjenstand uten at det var andre folk til stede enn deg. For bare få år siden hørtes dette umulig ut. Nå er det bare i ferd med å bli upraktisk. For hva skal vi med penger? Eldre folk vil nok riste på hodet av denne problemstillingen. Selvsagt må vi ha penger. Men vi må ikke ha fysiske penger. Folk flest vil betale elektronisk. Med kort eller på andre måter. Å drasse på disse kontantene fører bare til kriminalitet. Kanskje ikke bare, men det er et problem med dem. Du kan bli ranet og fralurt penger, og det gjør transaksjoner lite sporbare. Det kan for noen, og deriblant de kriminelle, være en fordel. Men allerede nå har for eksempel bankene en plikt til å varsle fra om mistenkelige pengeoverføringer. Vi blir overvåket er baksiden av kontroll og sporbarhet.
Netthandel øker - og lengre åpningstider?
Netthandel øker eksplosivt kunne nrk melde allerede for ett år siden. En ytterligere detaljering finnes på Bring sine sider. Tallene er litt forsinket for de skal rapporteres inn og bearbeides, men du kan se en del trender ved å lete i. En detaljering kan du finne i e-handelsrapporten for 2013, som også viser hva vi handlet, og til hvilken pris, om vi var fornøyd og flere forhold rundt netthandel. Den forteller også noe om konkurranse internasjonalt. Skal du først handle over nett, så spiller det mindre rolle hvor butikken ligger. Også i hvilket land den ligger. Liknende statistikk finnes flere steder, blant annet fra PostNord, en av Posten/Brings konkurrenter.
Flere og flere går konstant rundt med teknologi som gjør at de kan handle 24/7 - firogtjue timer i døgnet sju dager i uka. Det pågår en debatt om søndagshandel skal tillates. Dette vil på godt og vondt påvirke konkurransen mellom ulike utsalgssteder. I forhold til tilgjengelighet og kostnader.
Selvbetjening øker
Enklere kundebehandling automatiseres har vi sett. Du kan skanne varene selv og sørge for betaling. Dette gjør at en del jobber i handelen forsvinner. Da blir andre ting en utfordring. Kontroll er det ene. Sørge for å hindre svinn. Men med mindre menneskelig kontakt kan også handling endre seg. Handelen har en sosial funksjon for mange. Kanskje fristilles arbeidskraft fra å skanne varer til å hjelpe og kommunisere med kunder? Ikke godt å si.
Parallelt med økning i e-handel så må butikkene ihvertfall fokusere på å levere på det som kan være grunner til å velge en fysisk butikk. Dette må de legge planer for, gjennomføre tiltak for og kommunisere. De må ha fokus på at de ikke må bli gratis utstilling for dem som selger samme produktet billigere på nett ihvertfall. Betyr det at vi kan forvente bedre service i butikker framover?
Kanskje burde det bety det...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar