tirsdag 20. januar 2015

Nye tider for cider?

Epler - råstoff til eplecider
Å drive med cider har sine sider... Nei nok ordspill nå. Saken er  at offentlige reguleringer er en del av rammebetingelsene man må ta hensyn til når man driver sin virksomhet. For et alkoholholdig produkt som cider betyr det reguleringer av hvor man vil selge det.

Jeg har skrevet om alkoholholdige produkter en del på denne bloggen. Det er fordi det er interessant å se på mulighetene som byr seg når andre muligheter ikke er der. Kanskje har nokså mange noe å lære av de som markedfører alkoholholdige produkter. De som må planlegge markedsføring og merkevarebygging uten tradisjonell reklame.

Konkurransemidlene
For som du sikkert vet er det fem konkurransemidler - altså hovedkategorier av områder hvor man kan gjøre noe - du kan tilpasse produktet ditt, du kan gjøre noe med plassen produktet selges eller leveres. Du kan gjøre noen grep i forhold til hvordan du utformer prisen - høy eller lav, eller hvordan du deler den opp. Du kan ha personale som gir deg et fortrinn, enten fordi de er mer kunnskapsrike, hyggelige, hjelpsomme eller problemløsende enn konkurrentenes medarbeidere. Det siste konkurransemidlet er påvirkning, og det er altså dette det er en del begrensninger på - i forhold til reklame. Men påvirkning er også mye mer. Det er også påvirkning av myndigheter, omtale og PR (public relations - forhold til allmennheten). I tillegg kan det være deltaking på seminarer hvor butikkselgere er, eller kurs, ølsmaking, vinsmaking, matkurs med drikke til.

Påvirkningsmulighetene er mange. Og noen er begrenset av lovgivingen og den politikk som føres. I saken om Hardangercideren kan du lese om at det i dagens politiske virkelighet muligens åpner seg nye muligheter. Muligheter som innenfor denne produkttypen er nokså nye toner i Norge.

I Europa ellers er dette slett ikke så spesielt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar