søndag 25. januar 2015

Avansert tankeløs reklame


"Hvil i fred" bårebukett-annonse
Med dataverktøy er det mulig å kartlegge hva folk er opptatt av og hva de vil kunne være tilbøyelig til å kjøpe. Deretter kan man personalisere etter interesse. Ikke så dum tanke egentlig.

Hva du tidligere har vært inne og sett på betyr noe for hva du vil få av reklame gjennom i dette tilfelle en tjeneste som kaller seg AdChoices. Ved å legge igjen små informasjonskapselfiler på datamaskinen din, vil hva som blir vist av reklame være avhengig av tildigere søk og besøk. Stort sett en lur greie som gir deg reklame som er mer relevant. Stort sett.

"Kjøp nå" blinker det rundt ulike bårebuketter
Så til min reklame du kan se bilde av her fra Euroflorist - Jeg fikk denne helt opplagt fordi jeg mistet en kjær venn den 14. januar. Han ble begravet torsdag i uken som var, og det er riktig at jeg var inne og så på og bestilte blomster i den forbindelse. Nå er det ikke særlig hyggelig å få denne annonsen opp - eller relevant. Mer litt rystende, egenlig.

Dette illustrerer at ikke all markedsføring er god markedsføring, selv når den er teknisk ganske avansert. For det første burde vel denne typen produkter ikke benytte seg av denne type markedsføring, fordi de ikke passer rett og slett. Dessuten er det jo uklokt å annonsere videre for en type produkt som faktisk er kjøpt fra dem. Det tærer på mitt forhold til bedriften merker jeg. Markedsføringen bør ikke virke for påtrengende og spekulativ. Dette eksempelet mener jeg kommer uheldig ut av det.

Det er riktig at man bør kjenne sine kunder. Men å kritikkløst bruke informasjon slik blir ikke særlig riktig.

Jeg synes ihvertfall ikke denne er grei!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar