mandag 9. januar 2017

Distribusjon er makt

Tenk deg at du drev et bryggeri i Tromsø. Du selger ølet ditt over hele landet. Men så vil ikke de som har kontroll over utsalgsstedene selge ølet ditt lengre. Bytt distributør sier kanskje du da? Lett å si - for det finnes bare tre distributører. Velkommen til den norske matbransjen.

Den norske matbransjen har jeg skrevet om før, og vil jeg nok skrive om igjen. For den er ganske merkelig. Det merkelige er at tre aktører har full kontroll over detaljistleddet. De som skal selge til matbransjen har tre valg: - Vil du selge til Rema, til Coop eller til Norgesgruppen? Alternativt kan du utfordre en av disse tre og opprette utsalg selv, eller du kan selge på alternative steder som disse ikke kontrollerer.

Mack opplever dette for tiden. De samarbeider med Rema. Men nå har Rema andre planer, leser vi på VGs sider. Mens Mack hadde planer om å selge gjennom Rema, har Rema planer om å selge for Carlsberg, som "bestevenn". Bestevenner deler kanskje fortjeneste? Dette engasjerer. På Facebook har gruppen "boikott Rema" satt i gang. Øl er kultur og identitet tydeligvis. Folk liker ikke at kjeder skal bestemme slikt. Boikott kan du lese litt om på justorget sine sider, for det er ikke lov å boikotte heller. At folk blir frustrert er ikke å undres over, for det er en merkelig bransje, den norske matbransjen. Og det er en utfordrende bransje for den som vil være leverandør, fordi makten er så konsentrert inni bransjen.

Det blir spennende å se hvordan saken utvikler seg, for oss som er litt interessert i slikt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar