tirsdag 24. januar 2017

Omtale i fleng

Oppmerksomhet og engasjement eller?
“Nobody counts the number of ads you run; they just remember the impression you make.”  skal Bill Bernbach, reklameguruen og grunnleggeren av  DDB ha sagt. Det viktige er ikke hva du gjør, men det inntrykket du etterlater. Et annet klassisk sitat er "All PR er god PR" som angivelig den kontroversielle forretningsmannen og underholderen P. T. Barnum skal ha stått bak på 1800-tallet. Riktignok i en annen tid, i en annen virkelighet. En virkelighet med færre inntrykk, færre media, og lengre tid. I dag sprer ting seg lynraskt, eller  som noen sier "løgnraskt". Hva som er sant kan også være vanskelig å bedømme.

Men omtale, det kan måles. Og det har noen gjort. Og Rema, eller Ræma som endel ynder å kalle dem etter "Æ", får mye omtale. Mest omtale. Femgangen hva Kiwi har fått- omtrent. Men tjener de på det? 

Når Kiwi skal svare på dette kommer svar som "Det viktigste for Kiwi er at vi driver gode butikker".  Det er ikke godt å bedømme hvor godt noen kommer ut av dette. 

Oppmerksomhet er gull. Det gir grunnlag for å bli husket. Men som hva? Der må Rema henge på og bli husket for de rette tingene. Og det er ikke knyttet til oppslagene som var, det er knyttet til fortsettelsen. Hvilke tanker folk sitter igjen med, handler i stor grad om hvordan de oppfatter at Rema og de andre kommer ut av det. Pluss at det er litt avhengig av hvilke tanker og vaner man hadde før. En som hadde positive tanker og handlet på Rema vil trolig legge vekt på positive ting mer enn ting som indirekte forteller at du burde ikke handlet der. Noen forlater nok Rema for en periode i øl-protest, men kommer sikkert tilbake når ting får roet seg litt. Det handler også om lokalisering og vaner dette.

Og så handler det om viktige ting som hvordan Rema vil fortsette å levere på pris. Det er tross alt derfor de har tatt en del grep i det siste. 

Som jeg har sagt før - fasiten kommer. Ettertiden vil vise oss hvordan dette går, og følger vi med kan vi lære av det. 

Markedsføring er et aktuelt og interessant fag nemlig... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar