I Levanger har de gjort et forsøk med prissetting av bussbilletter. De satt ned prisen fra 35 til 10 kroner. Resultatet beskrives som"over all forventning og helt fantastisk", ifølge administrerende direktør i Trønderbilene, Vidar Kjesbu.
Det er NRK-Trøndelag som bringer saken. Men jeg stusset litt over begeistringen her - Er det riktig? Er det over enhver forventning?
-Det er ikke godt å si, for det kommer an på hvilke forventninger man har. Men at man er over seg av begeistring for en økning av solgt mengde på 40% når man setter prisen ned over 71% er jo litt besynderlig egentlig. Hvordan er da forholdet mellom mengdeendring og pris? Går det an å si noe om det?
Ja, faktisk. Man snakker ofte om priselastisitet når man skal beskrive hvor påvirkelig salget er for prisendringer. Du kan se omtale av dette på wikipedia, eller på e-conomics sider Man kaller jo gjerne pris for et konkurransemiddel. Med det mener man at hvilket nivå man setter prisen på vil påvirke hvor mye man selger. Det ser man i eksempelet er at en stor prisendring gir en mye mindre endring i solgt mengde.
At man gir seg over av glede av at man oppnår noe som kalles uelastisk etterspørsel er pussig. Uelastisk etterspørsel tyder på at folk ikke hiver seg på og storforbruker bussturer fordi det har blitt billig. Tvert om er det en mer moderat økning. Noen flere bruker buss, siden det har blitt billigere - mye billigere, men ikke så mange man kanskje skulle forvente hvis etterspørsel fulgte pris i samme takt. Så det de jubler over her er en inntektsnedgang. De taper mye penger for hver passasjer som ikke betaler 35 men bare 10 kroner i forhold til før, og det er ikke nok ekstra salg til å ta igjen det. Ikke helt "Joho!!" - eller hva?
Hva kan forklaringen på dette være? Antakelig har de helt andre mål enn bare å subbe inn maksimalt med kroner. Dette er bra for miljøet. Kanskje sparer de penger på at de slipper å bygge ut en og annen vei? Det kan altså være mye mål kan knyttes til i tillegg til bare salget. For ser man salget isolert var dette litt tamt.
Var det ikke?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar