tirsdag 10. januar 2017

Hemmelighold som del av produktutvikling

Ny Ford Fokus - ikke lett å fokusere på...
Hvis en utvikler noe som er kjempedyre produkter, bør man da ikke la konkurrentene vite for mye om det man tenker å lansere? Eller hva?

Ihvertfall tenker bilindustrien slik leser vi i tu.no. De legger ned mye ressurser i å teste produktene sine, og kjøre rundt med nærmest psykedeliske mønstre. Kamuflasje er noe forsvaret kanskje er bedre kjent for. Og forsvaret bruker også samme type teknologi.

Det de satser på å lure er den menneskelige oppfattelsesevnen av kurver og konturer. Og egentlig ikke bare den menneskelige. Også dyr bruker kamuflasje. En del av det vi gjør, gjør vi fordi vi er skapninger med instinkter, nedarvet gjennom årtusener av år - de med de rette egenskapene overlever og viderefører slekter.

Vi er for eksempel mer observant på farer og tap enn på gevinster og muligheter. Slikt kan man se igjen hos dyr. Prøv å lokke med en godbit. Mange ville dyr fatter interesse. Prøv å ta fra et vilt dyr en bit mat de har - de blir aggressive. Energien i å forsvare det man har er sterkere enn energien etter å skaffe noe.

Slik er det kanskje også i produktutviklingen. Man vil ikke miste noe. Til tross for hvordan bilbransjen driver kan man stusse over at ganske mange biler likner mye på hverandre, men dette handler kanskje om spenningen, om å verne en nyhetens interesse. Om lanseringer som skal være spennende.

Interessant å tenke gjennom hvordan de nok tenker?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar