onsdag 1. februar 2017

Du overvåkes av Coop

... eller er det det?
Coop er nå helt åpne på det - de overvåker folk: "Vi har all kjøpsdata gjennom [v]åre 1,6 millioner medlemmer, i tillegg kjenner vi til deres adferd på nett. Vi kan forutse hvilke behov forbrukeren har", sier Coop-direktøren.

Sitatet er hentet fra en sak på kampanje.com som forteller om at markedsdirektør Aud Lundstad i Coop Norge var på plass på Content marketing-dagen for å fortelle om hva Coop gjør og har ambisjoner om til et lydhørt publikum av bransjefolk. Content marketing betyr kort fortalt å gjøre innhold på nettet mer interessant og tilpasset så du fristes av det. Dette kan gjøres både på egne eide sider, såkalt fortjente oppslag og kjøpte oppslag i skjønn forening. Alt for å få maks effekt.

Så da kan vi bare si gratulerer - du er overvåket, og kartlagt. "Litt ditt" burde kanskje hete "litt deg". Märtha Louise ble kritisert for uttalelsen på baksiden av boka hun lanserte for et par dager siden:

 "Bokens baksidetekst er for øvrig utstyrt med følgende, nesten truende setning: «Vi hører hva du sier, men vi hører og ser alt det andre også.» Overhodet ikke greit."'

De ligger ikke så langt unna, dette Coop holder på med, bortsett for at det er ikke via sensitivitet og føling - det er gjennom innsamling av data og kartlegging. Presentert som "Litt ditt" kartlegger de deg og du får et par prosent rabatt presentert som utbytte som deles fordi du "eier" tilbake. Hvis du handler der og bruker kort så det kan kartlegges. Bare da.

Rema gjør det samme med Æ-appen. Og Norgesgruppen med Trumf. Så helt spesiell er de ikke. Det som skiller Coop fra de andre er bløffen om at du eier litt. Det gjør du nemlig ikke. Det er et system for å samle inn data og et system for å gjøre deg som kunde mer lojal - fordi du opplever å "gå glipp av rabatten, eller utbyttet som de kaller det, hvis du ikke handlet der. Opplevelsen av at en situasjon er som å miste noe - her en opplevet "fordel" kalles i psykologien for "loss framing". Det er svært handlingsdrivende. Derfor presenteres ofte budskap på denne måten, heller enn det mer likegyldige "se hva du får" så presenteres du for "ikke mist". Lurt. Og så får du ikke rabatten med en gang, den samles hos Coop og så gjør de nummer ut av at du får rabatten de har gitt deg.

Smart system - men litt underlig ordbruk - eller hva?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar