The Ketchups venter på varme hunder. Fra Heinz' reklamefilm |
Det er Kampanje.com som bringer nyheten om Super Bowl-reklameprisene. Du kan selv gå inn og se reklamene om du tror de er verdt det. Super Bowl gikk i natt mellom Carolina Panthers og Denver Broncos. Resultatet ble 10-24. Bandet Coldplay spilte i pausen og stemningen var god, som den oftest er ved disse anledningene.
Verdien ligger selvsagt i seertallene. I fjor fulgte 114,4 millioner seere Super Bowl. For alt jeg vet kan noen av disse benyttet pausen til nødvendige ærender. Men likevel mange. Veldig mange. Og mange følger også med på hvem som har reklamer da.
Det er altså seertall, settingen og stemningen som får annonsører til å vurdere at det er verdt pengene. Du kan jo selv tenke gjennom - er dette en spesiell type reklamer, som passer for slikt? Det er jo ofte merkebygging - gjentakelse av budskap for å få folk til å sitte igjen med assosiasjoner. Assosiasjonene er det igjen tanken at vil påvirke forbrukernes valg. Valg foregår både bevisst og ved lavere bevissthet. I tillegg foregår innsamling av informasjon forut for valg også på en lite bevisst måte. Ofte kan forholdsvis løse assosiasjoner og følelser faktisk spille en rolle for hvordan vi handler.
De litt morsomme og overraskende filmene får ofte forbrukere til å dra sine konklusjoner selv. Da sitter budskapet best. I eksempelet over er det hyggelig møte mellom hot dogs og ketchup. Hygge.
Smart, eller hva? Legg gjerne igjen en kommentar til saken om du har synspunkter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar