mandag 29. februar 2016

Norgesgruppen vil øke i Midt-Norge

Knut Hartvig , Johan og Torbjørn Johannson Foto: Kallestad, Gorm, NTB scanpix
Norgesgruppen er den største aktøren i matmarkedet i Norge. Allikevel er det lite fokus på dem. Dem som personer. De som står bak.

I dagens Adresseavis kan man lese om familien og deres planer. Finnes også på nett i betalingsutgave (abonnement).

Gjennom Norgesgruppen eier familien Johannson dagligvarekjedene Kiwi, Meny, Ultra, Spar og Joker. De eier også distribusjonsleddet - landets største grossist, Asko.

Innenfor KBS/Convenience eier de kioskkjedene Mix og Deli de Luca og pizzarestaurant-kjeden Dolly Dimple's. Markedsandelen på dagligvarer er på over 40 prosent på landsbasis for Norgesgruppen

Og planene er klare "- I Midt-Norge trenger vi vekst. Vi må fortsatt etablere veldig bra butikker og våre kjeder må bli bedre kjent i markedet", sier Torbjørn Johannson.

Selskapet er stort og familieeid i flere generasjoner: De kontrollerer med 74,4 prosent eierandel Norges sjette største selskap, Norgesgruppen (NG). NG har driftsinntekter på over 70 milliarder kroner. Reitangruppen som Norges niende største selskap hadde 60 milliarder i omsetning (2014).



Tabellen viser roller og eierforhold for de tre, gjengitt fra opplysninger fra saken i adressa over. Johan som er sønnen til Knut Hartvig er med dette rangert som norges tredjerikeste mann. Så at det er penger i denne bransjen er det ingen tvil om. Det ble av Norgesgruppen utbetalt utbytte på 509 millioner kroner for 2014. Det vesentligste av dette gikk til Johannson-familien, fordi de eier 74,4 prosent av Norgesgruppen gjennom Joh Johannson AS.

På spørsmålet om hva som er den overordnede filosofien i selskapet svarer de (Johan Johansson); "- Desentral struktur og beslutningsmyndighet. Beslutninger og ansvar bør ligge ute i organisasjonen."

Noe annen måte er det nok vanskelig å tenke seg i en så stor organisasjon som skal drives over tid. Om målene uttaler samme Johansson: "- Forbedring i form av økt effektivitet, bedre kvalitet, miljø og trivsel blant kunder og ansatte. Kort sagt bedre drift, optimalt utvalg, lave priser og økt salg fordi vi er foretrukket i markedet."

For Midt-Norge handler det om vekst. Etablere butikker og bli kjent.

Hvorfor er Midt-Norge spesielt i denne sammenheng? Jo, fordi det samvirkeeide Coop står sterkt her, og både Reitanfamilien og Lykkefamilien kommer herfra. Og det er resten av dagligvareaktørene i Norge, så og si.

Som jeg har sagt tidligere - dagligvaremarkedet i Norge er spesielt og konsentrert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar