Skal ut: "open happiness" - «Taste the feeling» skal inn... |
Det er i en sak på Kampanje vi kan lese om denne. 80/20 regelen handler om at ofte 80% av omsetningen kommer fra 20% av kundene. Og omvendt for kostnader. Treffer man bedre de riktige kundene kan man kanskje tjene bedre. Man bør ihvertfall kjenne sine kunder.
Kunnkapene om prosentregning i reklamebransjen kan man undres over. Den siste - altså 70/20/10-regelen, betyr at man satser 70% av kronene man satser på det man vet virker 110%, 20 % på de digitale plattformene og 10% på nye spennende ting. De siste interessant nok - "for å vise tenåringene at Coca-Cola fortsatt er en kul merkevare". Medievalg kommuniserer altså i seg selv. De er ikke de første som har den idéen. "The medium is the message" er et kjent begrep av medieprofessoren Herbert Marshall McLuhan.
Nå er det vel ikke regneferdighetene det står på. Det er vel mer store ord. Vi merker oss også at dette uttrykker et lavere troverdighetsnivå dor de digitale plattformene. Digitalt betyr altså ikke nødvendigvis gull, selv om vi har sett mye selvhøytideligheter om målbarhet og treff i målgruppe fra den kant.
Det er reklamebyrået Anti som har fått oppdrag nå fra Coca Cola, etter en pitch - altså en presentasjon av en løsning eller tenkemåte for et mulig oppdrag.
Vi leser i saken at Anti skal finne ut hva «Taste the feeling» betyr i Norge. «Smak den følelsen» ville jeg tro... Så får vi se etterhvert. Hvordan den arge konkurrenten tenker får vi også en liten Pepsi-smak på i saken; localisation, contextualisation og socialisation. Det handler om å snakke med folk der de er på deres premisser, når de er der.
Ikke noe dårlig tanke det heller? Eller hva?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar