RiksTV "feirer" konflikten med en kampanje... |
Dette kan vi lese i en sak på Hegnar på nett. Illustrerer på en god måte en ting, maktforholdene i en distribusjonskjede. Discovery trenger distribusjon og nett, Canal Digital trenger innhold. Og begge prøver å tjene penger. De pengene kundene til Canal Digital betaler inn for tilgang til innholdet, og reklameinntekter. Jo flere seeere, jo mer betaling. Derfor er det fatalt for begge parter at de nå ikke klarer å enes om en avtale om hvor mye hver skal ha for dette. Men slik er det i forhandlinger, ingen løsning før partene vil. Og konkurrentene kan, ihvertfall på kort sikt, gni seg i hendene. Konflikt betyr vekst for konkurrentene.
Det har vært interessant å følge diskusjonen mellom partene som de har ført i offentligheten, for å prøve å komme unna med et godt omdømme - det står om en kaffekopp, sier TVNorge. Flere hundre millioner sier Telenor. En av partene har kanskje kontakt med feil barista?
De bør ihvertfall prøve å finne en løsning, hvis ikke rammer det begge parter. Ihvertfall er dette en stor fordel for RiksTV, Altibox, Get og andre leverandører enn Canal Digital. Men i mellomtiden er Ylvis og de andre som er på blant annet TVNorge også ofte. Kanskje de bør tenke gjennom andre måter å distribuere på. Lettere og bedre løsninger over nett for eksempel?
Også dagligvarebransjen fortviler over konflikten leser vi på kampanje på nett. Den får bransjen til å vurdere andre medier, for Canal Digital er store og tar mange seere vekk fra en del kanaler nå. Så på sikt kan konflikten ramme både mediet og aktørene.
Interessant både i forhold til medievalg, forhandlinger og distribusjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar