fredag 8. februar 2013

Burhøns - nei takk!

Når kommunikasjon virker eller ikke virker kan være vanskelig å forutse. Av og til får man høre om kommunikasjon som virker. Denne saken er et eksempel på det.

Saken du kan lese om i Handelsbladet på nett, handler om egg. Det var Rema som var ærlige nok til å merke egg fra burhøns. Det er vanskelig å få folk til å kjøpe økologiske varer de må betale litt ekstra, men når de fikk tilgang til billige "u-økologiske", så ville de jaggu ikke ha det heller. Salget stupte med en fjerdedel, over natten kan du lese.

Dette tyder på at negativ merking virker leser vi. I det hele tatt er det slik i kommunikasjon - tap eller negative budskap er mer handlingsdrivende enn positive "oppnå ting budskap". Kanskje er dette biologisk betinget. Vi beskytter oss for tap og farer, nærmest fra naturens side. Se på et dyr - lett å skremme bort, vanskeligere å lokke fram med en godbit. Kanskje er vi mennesker også litt sånn?

Har du tips om kommunikasjon som virker? Legg inn en kommentar da vel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar