mandag 11. februar 2013

FotoKnudsen konkurs

Faksimile av firmalogoen - For opptatt av å ta bilder?
I dag kom meldingen om at FotoKnudsen i Bergen - og rundt om kring, og på nettet var konkurs.

Den over 50 år gamle bedriften måtte dermed stenge butikkene. Fra artikkelen i adressa leser vi et intervju med daglig leder som forklarer hva som skjedde:

"Selv om det var fjorårets dårlige resultat som var den utløsende årsaken til konkursen, er hovedforklaringen av mer langvarig og strukturell karakter.
- Alle som driver med bilde- og medieformidling ser at dette går gjennom stadig nye kanaler. Vi har klart å henge med på en stor del av utviklingen, men likevel gikk det for brått. Vi greide ikke overgangen med den strukturen vi hadde."

Det var altså utviklingen som tok dem skal vi tro daglig leder Ole Bjørn Knudsen. Men hva er det egentlig som skjer når et firma går konkurs? Konkurs er en tilstand hvor en ikke har penger til å dekke det en skylder, og heller ikke de forventede fremtidige inntektene kan dekke dette.

Det er altså gjelden som stopper en til slutt. Man kan og skal melde seg konkurs dersom denne situasjonen oppstår, og det gjør den for noen, dessverre. I slike tilfeller vil et bostyre bli oppnevnt for å ivareta dem firmaet skylder penger etter en bestemt rekkefølge i forhold til hvilken status gjelden har. Noen er prioritert foran andre. Dette kan du lese om på wikipedia om konkurs.

Det er uhyre viktig når man driver innen markedsføring å forutse og se de endringer som skjer i markedet man er i. I dette tilfellet er det en bransje i rask endring.

Film har i løpet av få år forsvunnet og blitt erstattet med digitale bilder. Nå har fargeskriverene gjort det billig å lage bilder hjemme, med god kvalitet. Fotoapparater får du kjøpt der du kjøper kjøleskap, eller på nett. Konkurransen hardner til - og et kamera er utdatert kort tid etter at det kommer. Hvis du kjøper det inn for å vise det fram i  butikken, risikerer du å ende opp som kameraets eier for godt. Varelager koster penger.

Det er dette som er hemmeligheten med de rene nettbutikkene - lave lagre, lave kostnader, og slett ikke leiekostnader i dyre kjøpesentere som Solsiden i Trondheim og ellers med mange ansatte, som FotoKnudsen hadde.

Og så skjer teknologiske endringer du ikke så komme - billige hjemmeskrivere blir fotobutikkens konkurrent - hvem skulle tro det for få år siden? Men det skjedde. Det er viktig å ikke ha fokus kun på det man driver med av teknologi, men å ha fokus på problemet man løser for kundene - og alternativene kunden har, samt kostnadene på alternativene for kunden.

Men jeg føyer meg inn i rekken av dem som synes det er litt trist, for jeg likte egentlig FotoKnudsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar