torsdag 28. februar 2013

Kaffekrig

di Amore fra Friele og en Nespressokapsel (lilla) - ikke helt like
Det pågår en slags kaffekrig. Ikke i jungelen eller på kaffeplantasjer, men på markedet for kaffekapsler.

Saken er at Nestlé har laget massevis av kaffemaskiner som har solgt godt. Ca 4% av overskuddet til Nestlé skyldes omsetning av kaffen leser vi. Det blir store tall. Viktig sak for det Sveitsiske firmaet som har forgreininger blant mange land til Norge.

Dette reiser et interessant spørsmål. Kan en stor produsent patentere en standard for kaffekapsler, slik at ingen andre kan lage kaffe til deres kaffemaskiner? Nestlé mener det. Så mye at de går til sak mot konkurrentene. For konkurrentene mener det ikke.

Hva utgjør forskjellen? - ca en halv krone pr kopp når det gjelder Frieles kaffe. Smaken? Det ligger i navnet at dette er en smaksak. Jeg har akkurat prøvd Friele. Gode de også, akkurat som Nespresso, mener nå jeg. Som kunde ønsker jeg konkurranse velkommen!

Les mer om markedskrigen på følgende steder:

Dinside.no sin artikkel om kopikapsler.
Friele utfordrer Nestlé, sak i  Aftenposten.
Néstle taper kaffekapselkrigen, artikkel på e24.no.
Dinside.no's test av kopikapsler.
Frieles hjemmesider presenterer produktet.
Nespressos hjemmesider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar