Faksimile fra adressa.no |
Kontrollørene har et regelverk å følge. Men det er og har alltid vært lov å tenke, selv og kanskje særlig på jobb. I denne saken på adressa.no kan vi lese at kontrollørene slår ned på noe de oppfatter å være en slags markedsføring for øl inne på en mikrobryggeri-pub.I dette tilfelle er det en informasjonstavle om ølpriser inne på en ølproduserende pub. Her ser man priser på både alkoholholdig og ikke-alkoholholdig drikke. Men altså ikke sprit og vin - og da mener kontrollørene etter hva jeg forstår altså at øl forfordeles og at dette blir ølreklame...
Forøvrig er det verdt å merke seg at alkoholreklame ikke er lov i Norge, jfr alkohollovens §9, og forskrift til denne.
Norge har et strengt og omfattende forbud mot alkoholreklame. Regjeringen har uttalt et mål om å arbeide for å opprettholde forbudet i størst mulig grad. Dette forbudet ses på som viktig for å begrense skadene som følger av alkoholbruk. Forbudet har sin begrunnelse både i etterspørsel
og i holdningsskapning. Fra regjeringens sider om dette leser vi:
"Det skal hindre påvirkning som fører til økt etterspørsel og opprettholde forståelse i befolkningen for at alkoholholdige drikkevarer er annerledes enn andre handelsvarer, og at det derfor er behov for særskilt regulering. Reklameforbudet er under press fra kommersielle aktører som ønsker å spre informasjon om og fremme salg av alkoholprodukter."
Det er et problem for norsk alkoholpolitikk at dette er en lovlig vare, og at vi har spesielle regler i forhold til andre land vi samarbeider om kjørereglene for forretningsdrift med. Våre regler er under press, og det er et flertall i Norge for en restriktiv alkoholpolitikk. Næringslivet bør respektere dette.
Men derfra og til å håndheve reglene på denne måte virker på meg fullstendig misforstått. Det kan neppe være dette lovgivere har forsøkt å unngå eller oppnå alt etter hvordan man ser det.
Enig? Si din mening som kommentar da vel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar