Apple var den store leser vi i nyhetssaken fra e24.no- iPad i ulike varianter altså. Dette er et typisk produkt hvor noen vil si at her har de skapt et behov. Vel, det blir ikke riktigere om man gjentar det. Hva brukes nettbrettene til? Underholdning, sosial kontakt, litt status kanskje, håndtere epost for jobb og skole - alt gamle kjente behov løst på en annen måte.
Nettbrettene er lett å ta med, underholdende, og raskt på nett. Ut over det representerer de lite nytt. Men det må de heller ikke.
Ny teknologi representerer også nye utfordringer for de som regulerer og setter avgifter. Du kan se tv på denne, men er det en tv - i forhold til lisensreglene? Nei ikke foreløpig leser vi på NRK. Men ting kan skje, både med lisensen og teknologien.
Ellers leser vi at Samsung har vært flinke å bundle produkter. Kjøp en tv og få med et nettbrett. Dette er det som tidligere ble kalt tilgift, og var forbudt, som siden 2009 har vært lov som følge av at vi fikk ny markedsføringslov. Det er altså tillatt å lokke folk til å kjøpe en vare med å lokke med noe helt annet. På den måten kan man få dem som skal kjøpe tv, som har lyst på nettbrett men ikke vil kjøpe det til å kjøpe en annerledes eller dyrere tv enn de egentlig ved fri vilje ville gjort.
Litt usikker på om vi skal kalle Samsung "flink" - dette betyr at folk kjøper ting de ikke trenger eller ville kjøpt ellers, eller at de velger annerledes enn de ellers ville gjort fordi de får noe de kanskje ellers ikke ville kjøpt.
En av de verste (eller beste?) tilfellene jeg har sett på dette er et tilbud fra Expert om å få med et vinkjøleskap og 50 BluRayfilmer om man kjøpte en tv. Dette var naturligvis en Samsung tv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar