tirsdag 26. februar 2013

Uryddig telebransje

Jeg våger en påstand. Telebransjen er uryddig. De opererer med priser som er helt usannsynlige. 1,- for en telefon. Nå har Telenor riktig viklet seg inn i egne lokkesnører.

Faksimile fra Telenors nettside. Anførselstegn er satt på av meg.
I artikkelen i e24.no kan du lese om når Telenor gjør en feil. De glemmer å legge på bindingstid til en dårlig (i betydningen dyr) abonnementsavtale på noen nettbrett. Deretter forteller kundeservice at dette er nok et godt tilbud, når noen ringer for å sjekke at det virkelig er sant. Deretter bestiller kunden, og får senere beskjed fra Telenor om at kjøpet ikke er gyldig:

«Årsaken er at Samsung Galaxy Tab 8.9 var oppført uten abonnement og med feil pris i Telenors nettbutikk i går. Din bestilling vil derfor bli kansellert. Vi henviser til salgsvilkårene hvor vi tar forbehold om skrive-/trykkfeil og om varen er utsolgt (Punkt 5).»

Forbrukerrådet legger i sin vurdering til at  man også må vurdere om kunden var i god tro da hun eller han kjøpte produktet. For en avtale er i utgangspunktet bindende, også for Telenor.

Litt påfallende at når Telenor skriver at dette er et supertilbud, og at "nå får du nettbrettet for kr 1,-" så nekter de, om du bestiller det uten dyrt abonnement.

Problemet for bransjen her er at de selv har skapt et villniss av prisstrukturer, som det kanskje ikke er så lett å vurdere om er alvorlig ment for en kunde. Derfor mener jeg at bransjen er uryddig. Og når de så gjør en feil, så mener de at alle må skjønne at et godt tilbud får du ikke - er det egentlig ikke det de med dette får fram? Et engelsk sitat jeg har sitert før heter "There is no such thing as a free lunch"... Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det nok ikke sant heller. Dette tror jeg bransjen ville være tjent med å rydde opp i, men siden de er i konstant konkurranse klarer de ikke. Effekten er at de blir oppfattet som useriøse sendere av kommunikasjon. Det tror jeg i mange tilfeller de taper på.

Dette gjenkaller også minnet om når jeg for en stund siden kjøpte mobiltelefon hos en Telenoreid butikk i Trondheim. Jeg fant prisen. Dro så ned og kjøpte telefonen. Da jeg skulle betale - så ble det et par tusen dyrere. Når jeg påpekte det, sa ekspeditøren at de dessverre var utsolgt for telefoner for den prisen. Det de nå hadde igjen var dyrere telefoner - men helt identiske telefoner. Uryddig!

Effekt - selv om jeg er kunde av Telenor, så stoler jeg ikke på dem. Ikke det grann! Det tjener de neppe på i lengden.

PS: 28 februar kom nyheten om at Telenor gir seg. Det er aldri for sent å snu. Men etterlatt inntrykk er noe dårligere enn det kunne vært.

Hva tror du - legg inn en kommentar da vel...


2 kommentarer:

  1. Dette er som du skrev veldig uryddig, og jeg mener Telenor i det minste kan legge seg flat og ordne opp i det istedenfor å si at det er kundens feil. Jeg tror de mister mange kunder av å ha en slik holdning.

    SvarSlett
  2. Jeg tror også Telenor ville tjent på det. Nå når mindre konkurrenter kjører kampanjer om at det er bare prisen som er forskjellig på to tele-abonnementer, så kunne Telenor stått fram som de solide - og skaffet seg en posisjon på det. Det velger de å ikke gjøre. Rart.

    SvarSlett