mandag 11. februar 2013

Svett kundebehandling?

Er det riktig å si fra at en kunde på et treningsstudio lukter, eller er dette et overtramp?

Saken er beskrevet i Vg-nett i saken "Bedt om å avbryte treningen grunnet svettelukt". Vi lukter forskjellig, og ulikt mye. Kunden her har stilt opp til trening i treningsstudio i en treningsgenser som var brukt dagen før på fotballtrening uten vask.

Umiddelbart tenker jeg at her har treningssenteret gjort jobben sin. Skal man trene på et treningsstudio bør det ikke sjenere andre. Å stille opp i uvasket tøy er jeg skeptisk til. Husker fra min egen idrettstid at det var enkelte som dunstet mer enn andre, og enkelte som ikke vasket tøyet fra gang til gang. Ikke bra!

Men så skal du håndtere det i et kunde - selger forhold. Da har du flere å tenke på. Ikke bare den ene kunden, men også de andre kundene.

Det er viktig å ha klare rutiner og regler på slikt, informere godt om det, og gjennomføre det på en respektfull og allikevel tydelig måte.

Når vi leser at kundebehandleren her har tatt praten med kunden "under fire øyne", så blir spørsmålet hvor respektfullt og skikkelig det er gjort. Og selvsagt hvor åpen for tilbakemelding kunden er.

Poenget er at man i omgang med folk tidvis ikke unngår å måtte ta vanskelige samtaler. Det er selvsagt ikke hyggelig å få vite at man lukter. Det er ikke dermed sagt at det er galt å si det - saken er hvordan man gjør det. Og hvordan man har planlagt slike ting, og kanskje øvet på det?

Synspunkter på dette - erfaringer kanskje - legg til en kommentar...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar