Det er mange måter å organisere handel på |
Stikkord er frakt. Norge er langt og lite befolket der det er lengst, for å si det litt flåsete. Det koster å frakte. Det blir mange kilometer pr kunde, og da er det mer utfordrende å få det til å lønne seg. For når man regner ut en pris er varens pris et element, frakt og forsikring et til, som kan få varen til å bli så dyr at kunden allikevel ikke vil handle der.
Møbelgiganten har varehus enkelte steder, og får folk til å kjøre langt for å handle hos seg. Dette har overrasket, leser vi i en artikkel på netthandel.no. For de som sitter i sentrale strøk og regner på hvor langt ville jeg orket å kjøre for å handle, klarer ikke å forutse stemningen i mer landlige og særlig nordlige områder. Der er folk villig til å kjøre et stykke. De tar det som en tur.
Kjeden etablerer show-rooms noen steder leser vi. Altså steder kunder kan gå inn og se utstilte varer, for så å bestille på nett. Da slipper man mye bemanning og lager om det ikke er lønnsomt, men kan dekke området allikevel. I tillegg er en løsning å etablere pick-up-points; steder hvor varene kan leveres samlet og hentes. Også det får ned frakten for selskapet, som jo må legge denslags på prisen for å få det til å lønne seg. Å frakte alt til ett sted er billig i forhold til milevis hit og dit. En forbruker som kjører 20 mil hver vei for å hente regner kanskje ikke slik på det.
Det er ikke alltid så lett å forutsi folks atferd
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar