Nye Volvo S90 |
Og de satser friskt leser vi - nye modeller som skal konkurrere med merker som Mercedes, BMW, og Audi. Og andre som satser i dette markedet selvsagt. Og de får skryt - den vakreste Volvo noensinne, sier designsjefen selv. Farvel til oppblåst Mondeo-look uttrykker Dagens Næringsliv omtrent det samme.
Ellers er jo Volvo kjent for å være det sikre bilmerket. Merket som tar sikkerhet alvorligst av alle. I tillegg har de satset på førerassistanse. Også det et naturlig valg for den som tar sikkerhet alvorligst. Store dyr oppdagelse er et annet - kommer det en elg travende, er det ikke bare du, men faktisk bilen som får det med seg.
Så Volvo er ikke bare søta brors bilprosjekt - det er også meget moderne. Innovativt. I drift mot det mer eksklusive. Og ikke bare svensk. Det er nok kinesere bak på eiersiden. Men for Volvo er den svenske identiteten viktig i merkebyggingen.
Virkemidlene i merkevarebyggingen er mange - bruk av presse, bruk av kjente personer som holder knytningen til Sverige, filmer fra blant annet Lofoten - i en Volvo er en omvei ingen ulempe, produktplassering i Truls på tur. Truls Svendsen kjører alltid Volvo, og er glad i å kjøre bil. Noen som lurte på hvorfor.? Merkevarebygging alt sammen.
En ny æra innen design, innovasjon og luksus - sier Volvo selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar