mandag 7. desember 2015

Nordmenn er merkevanedyr

Bilde lånt fra orklafoods.no
Nordmenn holder seg til sine merker. Ny undersøkelse fra A.C. Nielsen viser at nordmenn holder seg til samme merker som for tretti år siden.

Vi er "vilt tradisjonelle" kan vi lese i en sak på kampanje.com. På lista over 150 mest solgte varer går minst 50 igjen fra tidlig åttitall. Dette viser merkevarenes sanne betydning. Folk velger kjente merkevarer fordi de gjør det - det er alldeles automatisert. De varene du handler, de handler du igjen.

Kun tre av ti handler et nytt merke sist gang de var i butikken. Dette tyder på at vi har forhold til våre merker, vil ha dem, stoler på dem på en måte.

I sammenligningen med EU, så kjøpte ca halvparten et nytt produkt sist de handlet. Dette kan tyde på at utvalget her er mer begrenset. Men også at vi er mer lojale. Sikkert nok er det ihvertfall at slik er det norske markedet. Og størst av alle leverandører på merkevarer i dagligvarebransjen er Orkla.

Merkevarebygging er et tidkrevende prosjekt, noe vi hører om i saken. Siden 1990 har Orkla bare etablert ti nye merkevarer. Resten er de ordentlig gamle gode, kjente, trygge. Merkevarene som står for noe. Som gjør at du slipper å sette deg inn i hvilke produkter som er best; Tomtegløgg, Juleansjos, Nora surkål, og Mors flatbrød - handles på ren autopilot.

Det er fordelen med merkevare - du vet hva du får...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar