mandag 7. desember 2015

Vill priskrig

Fire røde frukter te er alltid billigst
Matkjedene har priskrig. Målet er å konkurrere og vinne. Pristesten. Og lokke kunder til butikkene.

Førjulstid er konkurransetid leser vi i adressa.no. Det konkurreres med mat. Prisen på mat. Nora surkål til en krone pakken. Slett ikke nok til å dekke kostnadene med produktet. Og en helt lattelig pris på alle måter. Og prisene kommer forbrukerne til gode sier en kommunikasjonssjef i en matkjede blidt. Jo, på kort sikt er det riktig.

Man får noen matvarer billig nå, for å lokke kundene til butikkene, og for at en eller annen kjede skal kunne briske seg med at den ble billigst. Men hva slags måling er det? Billigst å late som? Dessuten - hvem gjetter du på at betaler dette på sikt? Riktig - det er kundene det.  At kjedene tilpasser seg pristestene ser man på produktet  på bildet- te. Alltid billigst er fire røde frukter. Hvorfor? Fordi den er med i pristester så klart. Sjekk det neste gang du er i butikken.

Etisk sett er priskonkurransen nå grenseland. Det er lureri hvis man prøver å villede pristesterne. Mange mener også det er betenkelig at man holder på slik med mat. Hva slags holdninger reflekterer dette? Og det setter  sinnene i kok, leser vi. Matministeren liker det hun ser, mens Bondelaget liker verken det de ser eller uttalelsene til Sylvi Listhaug.

Priskonkurransen har mange sider. Vi leser også om prisene på ribbe. Denne har folk vent seg slik til på et lavt nivå at det har dannet seg en terskel for hva folk oppfatter at ribba bør koste som er alt for lav, ifølge Bunnprissjef Christian Lykke. Prisene er ifølge saken på adressa omtrent halvparten av hva den burde være for å gå i null om man regner på dette i en kostnadskalkyle. Men så blir prisen som den blir fordi det er intens konkurranse om å bli oppfattet som billig - bli målt som billig.

Dette er nok ikke standardvarene for tankegang rundt hvilken pris man bør sette for å få inntektene høyest eller størst mulig fortjeneste. Man bør nemlig vite hva man gjør når man holder på med pris. Det handler om kostnader og påslag, det handler om konkurranse, og det handler om hvordan kundene reagerer på endringer i prisen som kan foretas - følsomhet for prisendringer opp eller ned.

Og der er produkter forskjellige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar