Bilde fra filmen |
Djuice bruker dem nå til å ønske god jul med julesang - O Holy night. De rare plastilinafigurene brukes gang på gang - og vi husker dem, smiler av dem. De skaper god stemning, nå julestemning, og vi forbinder dem etterhvert med et merke.
Djuice er et Telenoreid mobilselskap som satser på yngre mennesker som sin målgruppe. Og yngre liker kanskje animasjonsfilm? I alle fall skaper de gjenkjenning - og når man skal kommunisere et budskap folk er sånn passe interessert i, og ikke tenker så nøye over, da hjelper gjentakelse av inntrykk. Gjentas noe ofte nok husker vi det igjen. Ser vi det samme igjen i andre sammenhenger så vil vi huske det, og leverandøren vil skille seg positivt fra dem som ikke huskes. Det vil rett og slett være litt større sjanse for at vi velger de vi kjenner før noen andre, hvis vi ikke har andre grunner til å velge. Det kan altså bety forskjellen på å bli valgt eller ikke.
Merkekarakteren går igjen i alt de gjør for tiden, se for eksempel nettsiden til selskapet, hvor du også kan lage din egen reklamefilm skryter de av. På denne interaktive måten kan du få budskapet inn ikke bare ved å se og høre det, men gjennom å gjøre det. Effektivt for læring av budskap og liking det også. Smarte reklamefolk - godt hjulpet av Oslobyrået Try / APT, som faktisk har vunnet priser med merkefiguren. Try APT har også tidligere gjort animasjonsfilm for blant annet for skatteetaten. Morsom greie med små fiffige detaljer . Morsom er i seg selv ikke noe godt kriterium for hvor god en reklame er, men det kan hjelpe som virkemiddel. Er den morsom så liker kanskje folk den, og ser den og får med seg noe. Noe i en reklame kan være økt merkekjennskap, faktiske opplysninger eller kjøpsintensjon i en eller annen grad. Reklamefilmene er ulike og tjener mange hensikter.
Det er interessant å følge med reklame, og prøve å se "hva forsøker de å få til med denne?". Prøv selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar