torsdag 9. januar 2014

De store taperne

Renault Megane - den tvilsomme førsteplassen
Et gammelt ordtak sier at det er artig å lykkes med noe, men ikke så verst hvis andre mislykkes heller...

Denne saken er en slik "gni det inn" sak. Den handler om de bilmodellene som har størst tilbakegang, av de bilene som selger over 200 i året. Og lista ser slik ut, leser vi:

1. Renault Megane -58 prosent
2. Opel Zafira -56,5 prosent
3. Toyota Verso-S -55,1 prosent
4. Nissan X-Trail -51,7 prosent
5. Toyota Urban Cruiser -50,9 prosent
6- Audi Q3 -50,6 prosent
7. Mercedes-Benz C-klasse -49,5 prosent
8. Peugeot 3008 -48,2 prosent
9. Mercedes-Benz B-klasse -47,5 prosent
10. Subaru XV -47,4 prosent

Produktets livssyklus (PLS)
Og hva kan vi så bruke dette til? Jo, vi kan reflektere litt over hva som får salg til å øke eller avta, og hvilke markedsføringsgrep man bør foreta i ulike faser av et produkts livssyklus.

Man kan nemlig si at et produkt har "sitt livsløp". Dette livsløpet kan se ulikt ut fra produkt til produkt, men kan se noe slik ut, som modellen viser. Man har en introduksjonsfase, en vekstfase, en modnings- og metningsfase og en tilbakegangsfase i produktets livsløp. I hver av fasene kan det være ulike strategier som er lurt i forhold til ville komme inn på markedet, få inntjeningen i gang og ikke bruke for mye penger på et "døende" produkt. Problemet kan være at lite ressurser kan virke som "dødshjelp". Det bidrar til at produktets salg svinner bort.

Dette antydes også i artikkelen, at man bruker mest på nye produkter. Deretter er det ikke naturlig å bruke ressurser på samme måte for å selge produktet. Og hva skjer da - produktets salg faller. Og man må kanskje utvikle nye produkter, eller komme med en ny modell.

Dette kan også få en til å reflektere litt over forbrukersamfunnet. Er det slik at en stadig må fase ut fullt brukbare produkter fordi konkurransen i markedet krever det av en? Det er nok det. Det er en del av det markedsstyrte system. Skal man lykkes, må man konkurrere ut noen, hvis ikke totalmarkedet øker da selvsagt. Og dette skjer i raskere og raskere takt. Og man bruker ressurser på dette. Viktig å være klar over, hvis en skal lykkes, men også litt til ettertanke.

Det er også viktig å planlegge et forløp på markedsføring som tar hensyn til at produktet har en
livssyklus, og kanskje planlegge i forhold til det eller forsøke å påvirke dette forløpet.

Du kjenner kanskje til ulike produkter i ulike faser? Fortell gjerne om det i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar