onsdag 22. januar 2014

Slutt på Foie gras i Norge

Faksimile, illustrasjonsfoto, Remy Gabalda Afp
Slutt på Foie gras - gåselever. En stor rett i Frankrike og Belgia blant annet, og som selges svindyrt her til få. Nå er det slutt enkelte steder.

Flere norske matvarekjeder dropper nå dette med begrunnelse i dyrevelferd. Problemet som framholdes i saken er nemlig en metode fransktalende kaller "gavage" leser vi, hvor fuglene blir tvangsforet. Dette skjer med en slange som føres ned i svelget på gåsa.

Høres og ser ekkelt ut, og får dyrevernere til å rase. Her er en sak om samme praksis fra abcnyheter. Her er en beskrivelse fra dyrevernalliansen.

Det som slår oss er at det er en del forhold som virker kritikkverdige. Å spenne fast dyr. For små bur. At dyra skal ha smerter etter overforing. For svakt renhold og dårlige leveforhold. Inhumane slaktermetoder. Alt dette er kritikkverdig, og berettiger reaksjoner. Og reaksjoner blir det - bråk i media, demonstrasjoner og boikott.

Men oppi dette så stusser jeg litt over at jeg reagerer på illustrasjonsbildet øverst her. Stakkars fugl tenker jeg. Mens det neste bildet tenker jeg ikke det samme om. Langt nedi halsen der også...

Holdningsdannelse
Er jeg i stand til å vurdere dette helt, basert på de inntrykk framstillingene gir? - tenker jeg så. Her danner jeg holdninger basert på følelsene (affeksjon) jeg får ved å se på bilder, minst like mye som ved faktiske forhold (altså det fakta-/ tankebaserte innholdet, som vi kaller for kognisjon). Så er det om man spiser eller ikke spiser, eller boikotter eller ikke boikotter gåselever det siste (handling) som er siste avgjørende faktor rundt holdningsdannelsen jeg får i denne saken.

Det som er sikkert i denne, som andre saker, er at man må ta stilling til det om man skal drive med det, som markedsfører eller forbruker. Det går etiske grenser et sted, som man verken som privatperson eller markedsfører bør krysse. Jeg forholder meg (tvunget) nøytral i saken og lar deg avgjøre rett eller ikke, men legg merke til og reflekter over hvordan holdningen dannes. Holdninger kan du lese mer om på bloggen her.

Synspunkter på gåselever eller holdningsdannelse? Legg gjerne igjen en kommentar...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar