onsdag 29. januar 2014

Verdien av Zlatan?

"Zlatan Volvo" på Youtube 29.januar 2014, 2 306 796 visninger
Volvo har tatt en Zlatan i reklamen sin. På lørdag slapp de den nye XC70 reklamen sin, med selveste Zlatan i hovedrollen.

De spiller på den svenske stjernespillerens stoppeffekt, kan vi lese. Folk ser ham. I strømmen av inntrykk er han en av de som trenger gjennom persepsjonsfilteret. Filteret som hjelper oss å sile vekk likt og ulikt av ulike forsøk på å nå vår bevissthet - hele tiden. Som skiller det vesentlige fra det som ikke er det. Zlatan gjør det. Han kjenner folk. Han vil folk lese om. En av verdens beste fotballspillere, og han er svensk. Han er vesentlig. Han legges merke til.

Det andre er verdiene som smitter over. Vinnertypen. Kulheten. Fotballens askeladd. Han som viser at det umulige faktisk er mulig. En svenske kan score årets mål i verden. Drømmen om at det utrolige kan skje alle. Overført - det er ikke umulig å skaffe seg en luksøriøs Volvo heller. Drømmer kan oppfylles.

"På måndag morgon, drygt 36 timmar efter att klippet släpptes på Youtube, hade det setts drygt 1,1 miljoner gånger. Det har också visats på Tv 4 och hos några av Volvos återförsäljare." skriver di.se. Ikke verst utbredelse av en reklame det, på Youtube.

2 306 796 har sett filmen i det jeg skriver dette, en halv uke etter slippet av reklamefilmen. Og i filmen ser vi en trenende, jaktende og vinterbadende (!) Zlatan, tøffere blir det ikke. Alt det vi kan tenke oss at en type som Zlatan ville gjort på fritiden, en vintermorgen... "Jag vil leva, jag vil dö i Sverige" leser Zlatan i sakte tempo. Se filmen selv på Youtube.

Verdt det? Nå vet jeg ikke hva Volvo har i ekstra inntjening (dekningsbidrag) ved å selge en ekstra XC70. Men la oss bare for å kunne regne litt tipper et tall sånn helt ut i det blå: 50.000,- .

Hvis tallet 50.000,- skulle stemme (noe det sikkert ikke gjør, men allikevel for å få fram en logikk her), så ville det bety at de må selge 200 flere XC70'er enn de ellers ville gjort, for å forsvare Zlatans honorar i denne reklamen, om de tenker slik. Kostnad til å filme det kommer i tillegg, og betyr enda flere biler. Heller ikke dette helt beskjedent beløp. 
Illustrasjon Volvos verdier fra volvocars.se

Bygging av en langsiktig profil for merket er et annet mål de sikkert har, hvilke verdier som skal komme fram når Volvo XC70  nevnes. Hvilke tanker det skal sette igang

Slikt vil også indirekte bety noe for et salg på sikt, og kan være verre å tallfeste knyttet til en enkel reklamekampanje. Merkeassosiasjoner og -kjennskap derimot kan måles om man vil det, og så kan man anslå verdien av det, og dermed kan man gjøre seg tanker om dette er verdt det. Noe Volvo helt sikkert gjør. For det er store summer vi snakker om.


Bra reklame? Verdt det? Hvem vet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar