torsdag 23. januar 2014

Sender varer før bestilling

Innenfor distribusjon er det mulig å tenke seg mange løsninger. Amazon jobber med å sende varer før bestilling for å få ned tid mellom bestilling og levering.

For de som selger sine varer på en måte som kan beskrives som "utenfor selgers faste utsalgssted" - med andre ord ikke i butikk, hvor du får varen med en gang, så er det et problem at folk kan komme til å ombestemme seg. Etter angrerettloven kan man ved denne typen salg ombestemme seg nemlig, uten å måtte begrunne dette.

Ombestemmer kunden seg, så betyr det intet salg den gangen. Er det salgene man tjener på, så er jo det veldig dumt.  Derfor jobber flinke markedsførere innenfor en slik bransje med å få til at folk vil kjøpe, og vil stå ved kjøpet til varen er levert.

En vesentlig ting da er å forkorte tiden mellom bestilling og levering til et minimum. Selv om dette koster noe, kan alternativet være intet salg, og da er kostnaden et middel for å få salget til.  Så innenfor lønnsomheten i det enkelte salget må man da vurdere om det går an å legge inn kostnad til noe slikt, heller enn å miste hele lønnsomheten. Alternativene er ofte slik, noe lønnsomhet kan være bedre enn ingenting.

For en forbruker handler kjøp ofte om opplevelsen av behov. Vi har mange behov. Fokus på de ulike behovene varierer. Fokus på et tidligere opplevet behov avtar, når et nytt fokuseres. Har du bestilt en bok, og deretter fått lyst på for eksempel en DAB-radio, så vil ønsket om radioen kunne fortrenge det fortsatte ønsket om boken du ennå ikke har fått. Eller et klesplagg, eller noe annet. Behov og løsninger på disse dukker opp i en jevn strøm.

Amazon har et prosjekt på å sende varer tidlig - før bestilling - leser vi i en sak på digi.no. Og for å få ned kostnadene blir da å være god på å forutse hva kundene vil bestille være viktig. Amazon jobber med flere spenstige måter å få fram varer kjapt, har vi kunnet lese om i den senere tid. Blant annet har de drevet forsøk med dronelevering av varer, leste vi i Dagbladet før jul.

Så å bruke distribusjon som konkurransemiddel er for noen en kilde til suksess eller fiasko...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar