tirsdag 21. januar 2014

Reklame provoserer

ANA har prøvd mye for å få oppmerksomhet
Det japanske flyselskapet ANA (All Nippon Airways) har provosert kunder med sin tv-reklame.

Det gjelder å passe seg når man lager reklame, leser vi. I saken kan du også se filmen. Man kan komme til å støte noen, og dermed bruke penger på å miste kunder, istedet for det som sikkert er målet å bygge opp kjennskapen til merket.

I stedet for å fortelle historien om at de har internasjonale flyvninger fra Japan, forteller de om holdninger til utlendinger, mener noen. De beskyldes for å være rasistisk.

Det er verdt å merke seg at reklame faktisk ikke i særlig grad har et internasjonalt uttrykk. Det er store kulturelle forskjeller i hvordan og hva man uttrykker, med store sjanser for å trå feil. Dette viser seg både i uttrykksformer, humor og andre uttrykk som musikk og tone i budskap i ulike kulturer. Men merkene er multinasjonale. Og de promoteres (temmelig ulikt) i de fleste land.

Ta en titt på filmen selv og se om du ville reagert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar